Logopedyczny chińczyk z głoską [r]

Moją ulubioną formą pracy nad poprawną wymową głosek są gry planszowe – szczególnie te, które dziecko może wziąć ze sobą do domu i bawiąc się z domownikami – ćwiczyć. Takie gry najchętniej tworzę sama – zachowując czystość fonetyczną słownictwa, metodykę postępowania logopedycznego oraz preferencje moje i moich podopiecznych.

Mając to na uwadze przygotowałam logopedycznego chińczyka z głoską [r]5 plansz do gry z obrazkami zawierającymi: połączenie [tr] w nagłosie, połączenie [tr] w śródgłosie, połączenie [dr] w nagłosie, połączenie [dr] wśródgłosie oraz planszę zbiorczą. Ostatnia plansza jest połączeniem wszystkich 4 plansz.

W grze umieściłam również krótką instrukcję wymowy głoski, nad którą pracuje dziecko oraz listę użytych wyrazów.

Zasady gry są tradycyjne a jedynym dodatkiem jest konieczność nazwania obrazka, na którym zatrzymał się pionek. Gra jest przeznaczona od 2 do 4 graczy. Do jej przeprowadzenia potrzebna jest plansza, kostka oraz zestaw pionków – po 4 pionki w jednym kolorze dla każdego uczestnika gry.

Przygotowanie planszy polega na wydrukowaniu jej, wycięciu oraz złożeniu elementów na kształt krzyżyka. W zależności od potrzeby można na górze umieścić instrukcję wymowy, listę wyrazów lub tytuł gry.

Zasady gry

Gracze, w ustalonej kolejności, rzucają kostką po trzy razy, do momentu aż któryś z graczy wyrzuci liczbę 6 – wtedy ustawia jeden ze swoich czterech pionków na polu startowym (oznaczonym strzałką w górę) i rzuca jeszcze raz, by przesunąć pionek o tyle pól ile wypadło oczek na kostce. By grze nadać charakter ćwiczenia logopedycznego gracz nazywa obrazek, na którym zatrzymał się pionek.

Gracze kolejno przesuwają się o taką liczbę pól, jaką wyrzucą kostką.

Jeżeli któryś z graczy wyrzuci 6, ma prawo do jeszcze jednego rzutu. Gracz, po wyrzuceniu 6, może także wyprowadzić ze „schowka” kolejny pionek.

Pionki mogą nad sobą przeskakiwać.

Jeśli podczas gry pionek jednego gracza stanie na polu zajmowanym przez pionek innego gracza, pomijając pole startowe, pionek stojący już na tym polu zostaje zbity i wraca do „schowka”.

Kiedy gracz okrąży pionkiem całą planszę dookoła, wprowadza swój pionek do „domku” – czyli czterech pól oznaczonych cyframi 1, 2, 3 i 4. Do „domku” jednego gracza nie mogą wjechać swoimi pionkami inni gracze.

Kiedy gracz wjechał swoim pionkiem do „domku”, a na planszy nie ma już żadnych innych jego pionków, musi wylosować 6, aby móc wprowadzić kolejny pionek ze „schowka” na planszę. W takiej sytuacji zamiast jednego rzutu kostką – ma trzy próby.

Analogicznie postępuje gracz, którego wszystkie pionki zostały zbite i nie ma żadnej możliwości ruchu.

Wygrywa ten z graczy, który jako pierwszy wprowadzi wszystkie swoje pionki do „domku”.

Na potrzeby młodszych dzieci zasady gry można uprościć: np.: nie zbijać pionków w trakcie okrążania planszy, rozpoczynać grę bez konieczności wprowadzania pionków po uprzednim wyrzuceniu liczby 6, grać tylko 1 pionkiem…

Pliki do pobrania:

Dobór planszy do gry zależy od etapu terapii na jakim znajduje się dziecko. Oprócz nazywania obrazków można również prosić dziecko o ułożenie zdania z obrazkiem.

Pracując z dzieckiem w domu można poprosić o pokolorowanie obrazków, na których zatrzymało się lub o zapisanie ich w zeszycie logopedycznym.

Miłej zabawy oraz owocnych ćwiczeń!

Podziel się z innymi!

Dodaj komentarz