Małe ale bardzo intensywne ćwiczenie z głoską [z] w śródgłosie – świetne zarówno w terapii seplenienia jak i mowy bezdźwięcznej.
Zadanie zostało przygotowane w formie karty pracy i zawiera: ćwiczenia poprawnej wymowy logotomów oraz słów zawierających głoskę [z] w śródgłosie; kolorowanie, rysowanie po kropkach oraz wycinanie a także uzupełnianie słów brakującymi literami. A na koniec uzyskujemy kreatywną wklejkę do zeszytu – kwiatka z odchylanymi płatkami pod którymi kryją się obrazki:)
![karta pracy do wydruku ćwiczenia sylabowe z głoską [z]](https://domologo.pl/wp-content/uploads/2022/05/karta-pracy-do-wydruku-cwiczenia-sylabowe-z-gloska-z.png)
Wydrukuj plik:
Na początku zapoznajemy dziecko z całą kartą pracy: ćwiczymy logotomy i słowa zgodnie z metodyką postępowania logopedycznego oraz potrzebami dziecka. Następnie dziecko łączy kropki – do tego celu można użyć ołówka, kredek lub mazaków. Kolorowanie ilustracji proponuję pozostawić jako pracę domową. Tym sposobem nie stracimy czasu na zajęciach a przy okazji zaangażujemy dziecko do powtórzenia materiału i pracy w domu.

Kwiatka z logotomami wycinamy:
![kwiatek ćwiczenia sylabowe z głoską [z] logopedyczny lapbook](https://domologo.pl/wp-content/uploads/2022/05/kwiatek-cwiczenia-sylabowe-z-gloska-z.png)
i naklejamy na kwiatka z doniczką.
![kwiatek ćwiczenia sylabowe z głoską [z] w śródgłosie](https://domologo.pl/wp-content/uploads/2022/05/kwiatek-cwiczenia-sylabowe-z-gloska-z-w-srodglosie.png)
Ważnym elementem jest uzupełnienie słówek brakującymi literami – można to zrobić pozostawiając dziecku wzór lub zakrywając słowa i prosząc o wykonanie tej czynności z pamięci. Oczywiście, zapisane słowa głośno odczytujemy:)

I gotowe! Płatki kwiatka odchylają się a pod nimi znajdują się pasujące do ćwiczeń ilustracje!
![karta pracy ćwiczenia sylabowe z głoską [z] w śródgłosie](https://domologo.pl/wp-content/uploads/2022/05/karta-pracy-cwiczenia-sylabowe-z-gloska-z-w-srodglosie.png)
Wykonujący tyle różnorodnych aktywności w bardzo interesujący sposób ćwiczymy wymowę a także sprawność manualną dzieci. Jednocześnie całe zadanie to interaktywna wklejka do zeszytu logopedycznego, motywująca do pracy w domu.
Dodatkowo umieściłam ćwiczenie do pracy nad głoską [z] w towarzystwie różnych samogłosek. Należy powtarzać logotomy rozpoczynając od A po lewej stronie i czytać je ze wszystkimi po kolei samogłoskami po prawej stronie – dziecko odczytuje więc: aza, azo, aze, azu, azy. I dalej czytamy rozpoczynając do O: oza, ozo, oze, ozu, ozy… To świetna wprawka utrwalająca prawidłową wymowę ćwiczonej głoski!

Można je także wykorzystać przy terapii mowy bezdźwięcznej – wtedy dziecko czyta kolejne logotomy najgłośniej jak potrafi i dzięki temu udźwięcznia się spółgłoska zamieszczona między samogłoskami…. Natomiast jeśli to ćwiczenie nie jest potrzebne można je zwyczajnie wyrzucić z pozostałymi ścinkami papieru.
Dobrej zabawy i owocnych ćwiczeń!
Zapraszam także do sklepu domologo, gdzie można znaleźć inne ciekawe pomoce do zajęć: