Pingwiny – gra logopedyczna

Absolutnie uniwersalna, niesamowicie prosta, cudownie angażująca dzieci gra logopedyczna pod tytułem „Pingwiny”. Zadaniem tytułowych pingwinów jest zdobycie góry lodowej. Górę muszą zdobyć wszystkie pingwiny z drużyny poruszając się po polach przygotowanych z obrazków zawierających w swojej nazwie ćwiczoną przez dzieci głoskę.

Do przeprowadzania gry potrzeba: zestawu obrazków [od 8 do 12 obrazków na dziecko – mogą być z gry memo, Piotruś lub zwykłe obrazki – nie muszą być takie same], niewielkiego pudełka symbolizującego górę lodową, kostki do gry oraz pingwinów [ja mam po 5 pingwinów dla każdego dziecka]. Pingwiny mogą być plastikowe ale mogą to być również zrobione z papieru figurki.

Przygotowanie i przebieg gry:

Na środku stołu umieszczamy górę lodową [czyli pudełko ozdobione kilkoma płatkami śniegu], od pudełka do dziecka układamy drogi czyli obrazki. Zapoznajemy dzieci z nazwami wszystkich obrazków. Na ich początku ustawiamy wszystkie pingwiny. Dzieci kolejno rzucają kostką i odliczają pingwinem liczbę mijanych obrazków, ostatni obrazek nazywają [lub układają z nim zdanie]. Każdy z pingwinów musi pokonać drogę do góry lodowej i wejść na jej szczyt. Wygrywa to dziecko, które jako pierwsze zaprowadzi wszystkie swoje pingwiny na górę lodową.

Obrazki oraz zadania do wykonania [nazywanie obrazków, czytanie słów, układanie zdań] są dostosowane do potrzeb każdego z uczestników gry. Jest to na tyle uniwersalne zadanie, że spodoba się zarówno młodszym jak i starszym dzieciom – wystarczy dobrze dobrać materiał słowno – obrazkowy.

Tak więc w oczekiwaniu na śnieżną i mroźną zimę, na zajęciach logopedycznych zajmujemy się zaganianiem pingwinów na górę lodową:)

Miłej zabawy i owocnych ćwiczeń!

Podziel się z innymi!