Pomoce do terapii mowy bezdźwięcznej

Zapraszam do zapoznania się ze spisem pomocy logopedycznych do terapii mowy bezdźwięcznej. Zestawienie zawiera listę publikacji z których korzystam w pracy jak i wybranych pomocy dydaktycznych, stosowanych przeze mnie dla urozmaicenia ćwiczeń.

Materiał obrazkowo – wyrazowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek – seria 10 książek autorstwa G. Krzysztoszek i M. Piszczek, z gotowymi materiałami w formie obrazków z podpisami – można kserować i wklejać do zeszytu. Do terapii wymowy bezdźwięcznej potrzebne będą książki nr.: 1, 3, 6, 7, 8 i 9.

Będę mówić, czytać i pisać poprawnie. B. Sawicka, D. Warczak – Wyczyńska

Ta pozycja to teczka zawierająca tekturowe, dwustronne plansze z kolorowymi obrazkami i podpisami do nich, konturami z brakującym fragmentem obrazka i podpisy z brakującymi głoskami. Do zestawu dołączony jest przewodnik z materiałami do skserowania.

Na planszach są obrazki dobrane według różnych opozycji – w tym wypadku wybieram materiały zawierające opozycję dźwięczna – bezdźwięczna.

Seria „Uczymy się poprawnie mówić” poradnik logopedyczny z ćwiczeniami.

Seria obejmuje między innymi: „Uczymy się poprawnie mówić k, g, h” G. Skrzynecka, „Uczymy się poprawnie mówić s, z, c, dz” E. Komornicka , „Uczymy się poprawnie mówić sz, ż, cz, dż” E. Komornicka, „Uczymy się poprawnie mówić ś, ź, ć, dź” E. Komornicka, „Uczymy się poprawnie mówić b, b’, d, g, g'” B. Wiśniewska, „Uczymy się poprawnie mówić dz, dż, dż” B. Wiśniewska, „Uczymy się poprawnie mówić w, w’, z, ź, ż” B. Wiśniewska. Jest to stara seria dostępna w bibliotekach lub do kupienia z drugiej ręki.

Książki zawierają doskonały wstęp a w nim sposoby wywoływania głosek, spis wyrazów, połączeń wyrazowych, zdań. W dalszej części materiały obrazkowe, zadania, teksty czasem wierszyki. Bardzo dobry, sprawdzony materiał do pracy z dziećmi.

W pracy korzystam również z systemu edukacji PUS.

Dostępne są następujące tytuły zawierające zadania do terapii wymowy bezdźwięcznej: Chrząszcz z Żyrzyna, Chyża Żmija Syk-Syk , Miała Baba Koguta. Doskonalenie słuchu fonemowego, czytania i pisania do tego używam jeszcze trzech książeczek: ABC 1. Rozpoznawanie i rozróżnianie liter A – L, ABC 2. Rozpoznawanie i rozróżnianie liter Ł – Z, ABC 3. Dwuznaki.

Kocham czytać – zeszyty 1 – 18

Pakiet zeszytów autorstwa J. Cieszyńskiej przeznaczony do nauki czytania metodą sylabową – stosuję na początku pracy z daną głoską. Są to książeczki zawierające sylaby i ilustracje do nich. Bardzo dobrze ćwiczy się w połączeniu z Moimi sylabkami A. Fabisiak-Majcher, E. Szmuc, skąd wybieram karty pracy z głoskami dźwięcznymi.

Logopedyczny Piotruś/Memory

To zestaw kart z obrazkami i podpisami, dzięki którym można grać zarówno w grę Piotruś jak i memory. Ja stosuję je jeszcze do ćwiczenia liczby pojedynczej i mnogiej. Dostępne są karty z następującymi głoskami: ż/rz, dż, z, dz, dź, g, w, b, d.

Brain Box Abecadło

To gra zawierająca wszystkie litery alfabetu – wybieram te, które są mi potrzebne. Zabawa polega na zapamiętaniu obrazków w ciągu wyznaczonego czasu a następnie odpowiedzenie na pytanie dotyczące obrazków. Świetne zadanie, bardzo lubiane przez moje dzieci – stosuję zwykle wtedy, gdy dziecko jest na etapie utrwalania prawidłowej wymowy.


Podziel się z innymi!