Wykorzystując obrazki z gry memo można przeprowadzić serię ćwiczeń gramatycznych. Możemy ćwiczyć: liczbę pojedynczą i mnogą, rodzaj gramatyczny, odmianę przez przypadki, układanie zdań prostych, złożonych oraz pytań. Przy okazji zachęcamy do mówienia oraz poszerzamy zasób słownictwa dziecka.
1. Tworzenie liczby pojedynczej i mnogiej
Zadaniem dziecka jest dopasowanie dwóch takich samych obrazków do siebie oraz wypowiedzenie zdania: Jedna piłka- dwie piłki. Jedno żelazko- dwa żelazka.
2. Jest- nie ma
Z patyczków kreatywnych układamy dwie takie same konstrukcje czyli półki. Po jednej stronie układamy po kilka obrazków na każdej z półek, po drugiej stronie również układamy obrazki ale na każdej z półek będzie brakowało po jednym z obrazków. Zadaniem dziecka jest wypowiedzenie nazw obrazków na kolejnych półkach a następnie powiedzenie czego brakuje po drugiej stronie.
Odmianą tej zabawy będzie zapamiętanie obrazków na półkach, schowanie kilku i powiedzenie przez dziecko z pamięci, czego nie ma na każdej z półek.
W tym zadaniu ćwiczymy prawidłowe użycie słowa w dopełniaczu.
3. Ten- ta- to- rodzaj gramatyczny
Podział obrazków ze względu na rodzaj gramatyczny. U góry stolika układamy 3 karteczki- z rysunkami chłopięcej, dziewczęcej oraz dziecięcej buzi oraz napisami TEN, TA, TO. Zadaniem dziecka jest ułożenie obrazków we właściwej kolumnie.
4. Tworzenie prostych wypowiedzi
Układanie zdań z wybranym obrazkiem. Dostosowanie formy gramatycznej nazwy obrazka do zdania.
5. Tworzenie złożonych wypowiedzi
Układanie zdań z 2 lub nawet 3 obrazkami. Losujemy dwa obrazki a następnie układamy z nimi zdanie. Konstrukcja zdania powinna być logiczna [chyba, że umówimy się na układanie śmiesznych lub nieprawdziwych zdań] i poprawna pod względem gramatycznym.
6. Odmiana przez przypadki
Losujemy jeden obrazek i odpowiadamy na pytania nazwą obrazka użytą w odpowiedniej formie gramatycznej [właściwym przypadku]. Dorosły zadaje pytanie a dziecko udziela odpowiedzi.
Co widzisz? Widzę misia.
Czego nie ma? Nie ma misia.
Czemu się przyglądasz? Przyglądam się misiowi.
Co chcesz mieć? Chcę mieć misia.
Z czym idziesz? Idę z misiem.
O czym myślisz? Myślę o misiu.
7. Zadawanie pytań
Dziecko wybiera w myśli jeden z obrazków i wypowiada prostą zagadkę, np.: „Co jest czerwone i rośnie na drzewie?” Zadaniem drugiego gracza jest wybranie obrazka, którego dotyczy zagadka. Należy tak układać zagadki, by drugi gracz nie miał problemu z odgadnięciem jej.
W tym zadaniu dzieci nabywają umiejętność tworzenia zdań pytających, uczą się również stosowania właściwej intonacji podczas zadawania pytań.
Ćwiczenia gramatyczne to istotny element terapii w opóźnionym rozwoju mowy, u dzieci z ubytkiem słuchu, niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu.
W związku z licznymi pytaniami odnośnie użytych obrazków, to pochodzą one z gry memo firmy Early Learning Centre. Kupiłam ją jako używaną:)