Jak uatrakcyjnić zajęcia logopedyczne

Skuteczna terapia logopedyczna powinna maksymalnie aktywizować dziecko i zachęcać zarówno do systematycznego uczestniczenia w niej jak i intensywnej pracy w domu. Cel ten można osiągnąć poprzez odpowiednią motywację dziecka do wysiłku oraz taką konstrukcję zajęć, by były fantastycznym doświadczeniem i „dobrym czasem” dla dziecka.

Mam w głowie kilka założeń, których trzymam się w swojej pracy i kilka sposobów na przeprowadzenie atrakcyjnych zajęć logopedycznych.

Wytyczne, które pozwalają mi budować dobrą relację z dzieckiem i zaangażować je w terapię to:
– traktowanie dziecka z szacunkiem
– budowanie dobrej samooceny dziecka i poczucia jego wartości
– danie możliwości wyboru [w obrębie przygotowanych przeze mnie aktywności, zadań lub ich elementów]
– zajęcia to moja praca ale dla dziecka powinna to być zabawa, najbardziej wartościowa i najlepsza jaką umiem dla niego zorganizować; przy okazji sama staram się dobrze bawić, bo jestem wtedy autentyczna
– dać dziecku sukces – staram się, by z zajęć dziecko zawsze wyszło zadowolone, spełnione, z informacją, że czegoś się nauczyło, coś odkryło, zrobiło krok do przodu
– większość aktywności kończę, gdy dziecko chce jeszcze dalej się bawić – będzie czekało na następne zajęcia i z przyjemnością w nich uczestniczyło; co więcej, w domu będzie bawiło się tak, jak na zajęciach:)

Moje sposoby na uatrakcyjnienie zajęć

Gry – znajdziecie mnóstwo gier do wydrukowania w zasobach strony! Moim najlepszym przyjacielem są kostki do gry i pionki. Mam ogromny ich zestaw, czasem wybieram ja, czasem dziecko. Mam nawet okrągłą, prawdziwie działającą kostkę do gry!!

jak uatrakcyjnić zajęcia logopedyczne pomoce do zajęć

Natomiast pionki to oprócz tradycyjnych również drobne zabaweczki między innymi z kinderniespodzianek. Mam ich całą kolekcję pogrupowaną na te, które zawierają [r], [w], głoski szumiące… W planszówkach jako pionki grają u mnie: lis, lew, ślimak, ufoludek i wilk.

głoska [l] sposoby na zajęcia logopedyczne

Zabaweczki pożyczam od moich prywatnych dzieci, kupuję w rzeczach używanych, zbieram od znajomych, wymieniam się z koleżankami z pracy, przynoszą mi rodzice…

Zabawa z obrazkami – oprócz tradycyjnych zadań typu: wybierz obrazki zaczynające się na [l], składające się z dwu sylab, mające coś zielonego… stosuję różne sposoby oznaczania ich. Używam do tego celu: kolorowych szklanych kamyczków, przeźroczystych liczmanów, żetonów, pomponików i łapki do nich.

jak uatrakcyjnić zajęcia logopedyczne żetony liczmany

Obrazki wieszamy jak pranie na sznurku przy pomocy klamerek do bielizny lub robimy z nich grę w kręgle, łowimy na wędkę z magnesem [wcześniej lub razem z dzieckiem zaczepiamy na każdy obrazek spinacz biurowy a obrazki kładziemy na błękitnej, atłasowej chusteczce], skaczemy po nich skaczącymi zabaweczkami [mam żabki, króliczki, wróżki oraz zwykłe pchełki]. Mam też zestaw obrzydliwych robali – losujemy je ręką z woreczka i oznaczamy obrazki, układamy z nimi zdania. Super zabawa, dużo śmiechu i jeszcze więcej dobrej pracy:)

układanie zdań terapia logopedyczna

Z obrazków i plastikowych kieliszków układamy wieże – przeprowadzamy szkolny konkurs na najwyższą wieżę i robimy zdjęcia najlepszych budowli – szczegóły w artykule „Balansujące kubeczki”. Jeszcze kilka pomysłów znajdziecie w artykule: Zabawy z obrazkami z głoską [ś] – zadania są uniwersalne i można je zastosować w pracy nad każdą głoską.

Niecodzienne aktywności z wydrukowanymi obrazkami

Nożyczki z ząbkami – wycinanie pojedynczych obrazków jak i obcinanie brzegów kartki z zadaniem, tak by zmieściła się do zeszytu. Kartka A4 po wklejeniu do zeszytu brzydko wystaje – proszę dziecko, by ją zmniejszyło obcinając po kawałeczku papieru z każdej strony. Czasami używamy do tego zwykłych nożyczek a od święta, nożyczek z ząbkami. Wycinanie to świetne ćwiczenie sprawności manualnej! A poza tym zeszyt wygląda bardzo ładnie, gdy nie wystają z niego kartki… Zwykle daję wybór: jednych nożyczek z dwu przygotowanych. Dokonanie wyboru jest dla dziecka bardzo ważne – ma ono poczucie sprawstwa i kierowania swoim życiem. Jednak zbyt wiele elementów, spośród których należy dokonać wyboru, przytłacza i niepotrzebnie spowalnia tok zajęć.

Tęczowe kredki – czasami praca z obrazkami wymaga, by zwyczajnie je pokolorować – mimo, że generalnie szkoda mi czasu na zajęciach na kolorowanie to na przykład przy pracy nad połączeniami wyrazowymi dobrze jest zastosować taką aktywność. Daję wtedy metaliczne lub tęczowe kredki – czytamy a po przeczytaniu dziecko koloruje obrazek. Takie kredki są świetną motywacją do ćwiczeń!

Ołówki – zwykle wymieniam raz na jakiś czas. To czysta przyjemność rozwiązać zadanie ołówkiem z Bellą, Hello Kity czy w 100 dolarówki;)

pomysły na atrakcyjne zajęcia logopedyczne

Kalka techniczna – stosuję ją jako zadanie przygotowujące materiał do pracy w domu. Zadaniem dziecka jest przekalkowanie wybranych przez siebie obrazków. Stosuję to zadanie sporadycznie – raz na pół roku, chyba że dziecko tego potrzebuje z uwagi na niską sprawność manualną. Po przerysowaniu obrazków pokazuję, jak świetnie wyglądają obrazki kolorowane z jednej i z drugiej strony, resztę obrazków dziecko koloruje w domu.

zajęcia logopedyczne kalka techniczna

Kolorowe kółeczka – to małe i nieco większe kropki wycięte dziurkaczami ozdobnymi w kształcie koła. Piszemy na nich sylaby, robimy z nich gry planszowe, ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne… Tu znajdziecie szczegółowe opisy wielu pomysłów na zastosowanie kółeczek w terapii logopedycznej.

Dziurkacz ciasteczko – to bardzo duży dziurkacz ozdobny wycinający kształt ciasteczka. Na wyciętych nim karteczkach zapisuję słowa, nad którymi dziecko ma pracować w domu. Elementem tej pracy jest też narysowanie ilustracji do zapisanych słówek.

zajęcia logopedyczne

Gry z elementami zaskoczenia

Krokodyl z paszczą pełną zębów to zabawka niezbędna wprost w gabinecie! Krokodyl ma paszczę pełną zębów, jeśli naciśniemy ząb [jest wybierany losowo i nigdy nie wiadomo który] paszcza z głośnym klapnięciem się zamknie. Zawsze jest mnóstwo śmiechu i mimo strachu, dzieci chcą więcej:) Stosuję tą zabawkę jako zachętę do licznych powtórzeń słówek. Dopiero po wypowiedzeniu słówka dziecko może przycisnąć jednego, wybranego zęba.

atrakcyjne zajęcia logopedyczne

Z tego rodzaju gier mam jeszcze wieżę z wyskakującym smokiem oraz marchewkowe pole z wyskakującym królikiem. W tych grach stosuję tą samą zasadę – jedno ćwiczenie/słowo, jeden element zabawki. W gabinecie nie trzeba mieć od razu całej baterii tego typu zabawek – wystarczą dwie. Zaciekawiają ale używanie ich na każdych zajęciach może sprawić, że dziecko będzie oczekiwać coraz bardziej emocjonujących zadań.

Pieczątki

Stosuję dwa rodzaje pieczątek: stawiane jako nagroda za wykonaną pracę domową oraz pieczątki jako nagroda za dobrze wykonane ćwiczenie na zajęciach.

Na zajęciach logopedycznych zadaję pracę domową i oczekuję wykonania jej oraz ćwiczeń wg podanych wskazówek. Wychodzę z założenia, że nie da się przeprowadzić skutecznej terapii opierając się jedynie na spotkaniach specjalisty z dzieckiem [grupą dzieci] raz w tygodniu. Do sukcesu potrzebna jest współpraca z domem a łącznikiem jest zeszyt. Idealnie jest, gdy w zajęciach może uczestniczyć rodzic lub przynajmniej po zajęciach mam z nim kontakt, niestety w warunkach szkolnych jest to możliwe jedynie sporadycznie. Zatem zadaję pracę domową, sprawdzam ją i odpytuję z zadania. W nagrodę za wykonanie pracy stawiam pieczątkę. Mam zestaw różnych zwierzątek – pieczątek na rolce, które stemplują w formie szlaczka. Ja się cieszę, bo zadanie wykonane; dziecko się cieszy, bo dostało pieczątkę; rodzic wie, co było na zajęciach i pracuje z dzieckiem w domu. Efektem jest sprawnie osiągany sukces dziecka:)

nagrody zajęcia logopedyczne

Pieczątki, które stosuję jako bezpośrednie, natychmiastowe, pozytywne wzmocnienie dobrze wykonanego zadania na zajęciach to małe stempelki z IKEA lub pojedyncze okazjonalne pieczątki [związane na przykład z aktualnymi świętami]. Stawiam je nie tyle za efekt pracy [choć tak też – bo daję kwiatuszki przy wszystkich poprawnie wypowiedzianych słówkach] ile za włożony w pracę wysiłek [za 5 uniesień języka na wałek dziąsłowy]. Oczywiście robię tak tylko na niektórych zajęciach, by dziecko nie wpadło w schemat a ja w rutynę.

Komputer

Obecna rzeczywistość nieco zmieniła podejście zarówno dzieci jaki i pedagogów do tego medium ale zadania komputerowe świetnie się sprawdzają jako urozmaicenie tradycyjnej pracy. Z płatnych programów lubię Logopedię eduSensus oraz Zajęcia logopedyczne mTalent. Można skorzystać z wersji demonstracyjnej programów mTalent. Są świetne, pojawiają się też bezpłatne okazjonalne ćwiczenia, np kalendarz adwentowy czy spacer kosmiczny. Często korzystam również z bezpłatnego programu Sebran. Więcej zadań znajdziecie w artykule Logopedyczne darmowe gry on-line. Jeśli stosuję je jako element ćwiczeń – wstajemy i przesiadamy się do komputera a potem wracamy do stolika, czasem jednak zadania na komputerze stanowią nagrodę za pracę na zajęciach i przeznaczam na nie ostatnie 5 minut. Dwie uwagi: praca przy komputerze jest podyktowana korzyścią terapeutyczną, nagrodę w postaci gry komputerowej stosuję bardzo okazjonalnie;)

Spośród pomysłów, które realizuję wybrałam według mnie najlepsze, do których mimo upływu czasu wracam. Dzięki wyjątkowym chwilom, dzieci zapominają codzienny wysiłek jak wkładają w pracę a pamiętają krokodyla, który kłapie paszczą! I czekają na następną okazję wartą zapamiętania:)


Cześć!
Tu Monika z domologo.pl
W tworzenie strony i pomocy logopedycznych wkładam wiele serca i pracy.
Staram się, by zamieszczane materiały były wartościowe i atrakcyjne dla dzieci.
Jeśli chcesz, możesz wspomóc mnie w tym działaniu i w zamian podarować mi wirtualną kawę.
Będzie mi bardzo miło :)
Serdecznie dziękuję!

Postaw kawę

Dodaj komentarz


Ostatnio dodane: