31 października w wielu kulturach obchodzony jest Halloween. Nie jest to nasze rodzime święto ale można wpleść uniwersalny motyw dyni w tematyczne zajęcia logopedyczne. Ten symbol jesiennego bogactwa, z pewnością wniesie trochę ożywienia w rutynę ćwiczeń. Przygotowałam kilka uniwersalnych aktywności, które można zastosować w tym dniu w terapii logopedycznej.
Plik do pobrania zawiera 10 stron:
– 5 stron uniwersalnych kart do logotomów [w puste miejsce należy wpisać ćwiczoną głoskę a następnie, na zasadzie łączenia cech, wpisujemy do dyń]: kartę do sylab w nagłosie, kartę do sylab w wygłosie, kartę do logotomów z ćwiczoną głoską w śródgłosie, kartę do logotomów z samogłoską w śródgłosie;
– 3 strony do ćwiczeń grafomotorycznych: rysowanie dyń bez odrywania narzędzia pisarskiego od kartki, rysowanie po śladzie, rysowanie szlaczków w konturach dyń;
– czytanie i kolorowanie według instrukcji oraz
– kartę z puzzlami.
Wszystkie karty są uniwersalne, świetnie dopełnią dowolne zajęcia logopedyczne, zarówno indywidualne jak i grupowe.

Wydrukuj plik:
Wśród zadań znajduje się 5 kart do ćwiczeń głosek w sylabach, są one uniwersalne. W puste miejsce tabeli należy wpisać ćwiczoną głoskę a następnie, na zasadzie łączenia cech, wpisujemy powstałe sylaby do dyń. Zadania zostały tak pomyślane, by z łatwością dobrać właściwe ćwiczenie do indywidualnych potrzeb dziecka. Poniższe zdjęcie stanowi obraz sposobu uzupełniania tabeli. To zadanie sprawdzi się również jako element nauki czytania w terapii pedagogicznej.

Kolejne 3 strony zawierają ćwiczenia grafomotoryczne. Można je zastosować jako element terapii ręki lub jako zadania stanowiące przerywnik między ćwiczeniami logopedycznymi. Należy pamiętać, że ćwiczenia mające na celu podniesienie sprawności ręki są elementem wspomagającym terapię logopedyczną. Pierwsza strona zawiera ćwiczenia w rysowaniu kształtów dyń oraz ozdobnych szlaczków bez odrywania narzędzia pisarskiego od kartki.

Drugie zadanie to rysowanie oraz pisanie po śladzie. Karta pracy zawiera dwa jednakowe zadania, trzeba ją rozciąć w pionie. Podpisy stanowią element nauki czytania i pisania a jednocześnie są ćwiczeniem gramatycznym. W trakcie rysowania trzeba zachęcić dziecko do rozmowy na temat zawartych na karcie elementów. Ciekawe, czy wszyscy lubią zupę dyniową? Jedzą ją na słodko, wytrawnie czy może na ostro?

Ostatnie zadanie grafomotoryczne to rysowanie szlaczków po śladzie. Wypełnienie karty na raz stanowi zbyt duże obciążenie dla dziecka. Można rozciąć kartkę na 6 części i pozwolić dziecku wylosować jedną dynię jako nagrodę za inne wykonane zadanie.

Kolejne zadanie to czytanie i słuchanie ze zrozumieniem. Karta pracy zawiera trzy różne polecenia. Jeśli rozetniemy ją na 3 części i damy trójce uczniów, będziemy mieć pewność, że każde dziecko przeczytało treść polecenia samodzielnie:)

Ostatnie zadanie to samodzielne przygotowanie małych puzzli z dynią. Można je potraktować również jako ćwiczenie stymulujące myślenie – wystarczy polecić dziecku, by tak pokolorowało obrazek, by elementy pokolorowane jednym kolorem nie stykały się.

Jeśli w swoim warsztacie pracy uwzględniamy zajęcia o temacie Halloween to polecam również ćwiczenie oddechowe z duchem oraz halloweenowe ćwiczenia artykulacyjne.
A dla osób lubiących tworzyć podrzucam również kilka pomysłów na prace plastyczne na Halloween.
Owocnych ćwiczeń z dyniami!