Ćwiczenia logopedyczne mogą być wspaniałą przygodą, zwłaszcza jesienią, gdy możemy je urozmaicić zabawami z kasztanami! Oprócz wymiaru edukacyjnego, praca z kasztanami to świetny trening sensoryczny. Kasztany na zajęciach logopedycznych można wykorzystać zarówno w treningu prawidłowej wymowy głoski [sz], jak i do ćwiczeń z innymi głoskami, stosując właściwe dla nich obrazki. W prezentowanym artykule, dla przykładu, zostały przestawione zadania z głoską [sz].
Serdecznie zachęcam do zapoznania się z propozycjami zabaw, do przeprowadzenia których można wykorzystać piękne, jesienne kasztany!
Właśnie się też dowiedziałam, że 3 października przypada Dzień Kasztana! Zaprezentowane poniżej aktywności świetnie się sprawdzą w ramach obchodów tego święta:)
Wymyślanie słów
Z kasztanów należy ułożyć literę, nad którą aktualnie pracujecie. Uczestnicy zabawy, po kolei, zabierają po jednym kasztanie, wypowiadając jednocześnie słowo z ćwiczoną głoską. Można się umówić na określenie czasu, jaki dziecko ma na wymyślenie słówka lub potraktować ćwiczenie jako: przypomnienie słówek z poprzednich zajęć, rozgrzewkę czy podsumowanie spotkania.
Ta aktywność świetnie sprawdzi się też na zajęciach grupowych! Wystarczy ułożyć naprawdę dużą literę, by każdy z uczestników zajęć mógł wziąć przynajmniej po 3 kasztany.
Wybieranie obrazków z ćwiczoną głoską
Zgromadź różne obrazki a wśród nich, te z ćwiczoną głoską. Zadaniem dziecka jest oznaczenie obrazków z głoską nad którą aktualnie pracujecie kasztanem. Po dokonaniu wyboru obrazków, można z każdym z nich ułożyć zdanie i dopiero wtedy zdjąć kasztana.
To zadanie świetnie się sprawdzi w różnicowaniu głosek oraz ćwiczeniach słuchu fonematycznego.
Logopedyczne kółko i krzyżyk z kasztanami
Tradycyjna gra w kółko i krzyżyk w wersji logopedycznej. Jedyną zmianą jest przygotowanie kasztanów poprzez narysowanie na nich o i x korektorem – do oznaczania obrazków. Tu znajdziecie plansze do gry w logopedyczne kółko i krzyżyk z różnymi głoskami. Serdecznie polecam!
Pomyśl i powiedz
Kreatywne zastosowanie plansz do gry w logopedyczne kółko i krzyżyk to ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej oraz orientacji przestrzennej na kartce. Oprócz tradycyjnej planszy do gry w kółko i krzyżyk należy na zwykłej kartce papieru narysować pustą planszę do gry. Na niej umieszczamy kilka kasztanów. Dziecko w umyśle musi wybrać te obrazki, na których dałoby kasztany, by odwzorować ich układ.
Liczbę kasztanów oraz odległość wzoru od planszy dostosowujemy do umiejętności dziecka.
Jeśli dziecko wielokrotnie grało na jednej planszy w o i x można spróbować wykonać to zadanie w pamięci. Tą odmianę ćwiczenia polecam szczególnie starszym dzieciom.
Kreatywne zabawy z kasztanami
To zadanie polega na wymyśleniu obrazka z zastrzeżeniem, że jego kluczowym elementem ma być kasztan. Zwykłe obrazki są za 1 punkt, natomiast te, które mają ćwiczoną głoskę za 2 punkty. Liczy się kreatywność a nie zgrabność rysunku:)
To zadanie raczej na odprężenie lub przerywnik w trudniejszych ćwiczeniach.
Sylabowe wyścigi
To jeden z moich ulubionych pomysłów na to, jak się bawić obrazkami! Zadaniem dzieci jest wybieranie obrazków z jak największą liczbą sylab. Sylab NIE LICZYMY na głos w trakcie wybierania obrazków. Dopiero w momencie, gdy wyczerpie się pula obrazków, przechodzimy do zliczania sylab. Każdy uczestnik oznacza swoje obrazki właściwą liczbą kasztanów [1 sylaba – 1 kasztan] a na koniec podaje ogólną ich liczbę. Wygrywa ta osoba, która zdobyła najwięcej kasztanów!
Układanie zdań – zabawa na punkty
Dziecko losuje obrazek spośród różnych i układa z nim zdanie. Im dłuższe zdanie, tym lepsze, bo każde słowo z ćwiczoną głoską dostaje 1 punkt czyli jednego kasztana. Gra toczy się do wyczerpania zasobu obrazków lub kasztanów.
Dla przykładu – groszek: „Mama szuka puszki groszku w szufladzie.” – 4 punkty;
– szafa: „Szymon wiesza koszulę z kieszeniami w szafie.” – 5 punktów.
Każdy z uczestników gry gromadzi swoje kasztany w wyznaczonym miejscu. Na zakończenie zabawy liczymy zdobyte punkty.
Ta aktywność to świetny trening układania zdań złożonych oraz utrwalania poprawnej wymowy ćwiczonej głoski w zdaniach.
Rytmy
I zadanie dla młodszych dzieci – układanie rytmów z kasztanów. Można się umówić, że każdy z przygotowanych rytmów na zakończenie należy wyklaskać. Z rytmami można zaproponować kilka aktywności – kończenie zaproponowanego rytmu, znalezienie błędu w prezentowanym rytmie, samodzielne układanie rytmów oraz przekładanie ich na dźwięki – na przykład wyklaskiwanie.
Mam nadzieję, że przedstawione ćwiczenia staną się inspiracją do przeprowadzenia wyjątkowych zajęć logopedycznych wnosząc piękną jesień do sali:)
Wykorzystane obrazki pochodzą z gier: Loteryjka obrazkowa – gra logopedyczna oraz Sowa Mądra Głowa Rymowanki, firmy Alexander.
Zobacz, co jeszcze ciekawego można zrobić z dziećmi z kasztanów🙂