Ćwiczenia logopedyczne z kasztanami

Ćwiczenia logopedyczne mogą być wspaniałą przygodą, zwłaszcza jesienią, gdy możemy je urozmaicić zabawami z kasztanami! Oprócz wymiaru edukacyjnego, praca z kasztanami to świetny trening sensoryczny. Kasztany na zajęciach logopedycznych można wykorzystać zarówno w treningu prawidłowej wymowy głoski [sz] jak i do ćwiczeń z innymi głoskami, stosując właściwe dla nich obrazki. W prezentowanym artykule, dla przykładu, zostały przestawione zadania z głoską [sz].
Serdecznie zachęcam do zapoznania się z propozycjami zabaw, do przeprowadzenia których można wykorzystać piękne, jesienne kasztany!

Wymyślanie słów

Z kasztanów należy ułożyć literę, nad którą aktualnie pracujecie. Uczestnicy zabawy, po kolei, zabierają po jednym kasztanie, wypowiadając jednocześnie słowo z ćwiczoną głoską. Można się umówić na określenie czasu, jaki dziecko ma na wymyślenie słówka lub potraktować ćwiczenie jako: przypomnienie słówek z poprzednich zajęć, rozgrzewkę czy podsumowanie spotkania.
Ta aktywność świetnie sprawdzi się też na zajęciach grupowych! Wystarczy ułożyć naprawdę dużą literę, by każdy z uczestników zajęć mógł wziąć przynajmniej po 3 kasztany.

Wybieranie obrazków z ćwiczoną głoską

Zgromadź różne obrazki a wśród nich, te z ćwiczoną głoską. Zadaniem dziecka jest oznaczenie obrazków z głoską nad którą aktualnie pracujecie kasztanem. Po dokonaniu wyboru obrazków, można z każdym z nich ułożyć zdanie i dopiero wtedy zdjąć kasztana.
To zadanie świetnie się sprawdzi w różnicowaniu głosek oraz ćwiczeniach słuchu fonematycznego.

Logopedyczne kółko i krzyżyk z kasztanami

Tradycyjna gra w kółko i krzyżyk w wersji logopedycznej. Jedyną zmianą jest przygotowanie kasztanów poprzez narysowanie na nich o i x korektorem – do oznaczania obrazków. Plansze do gry – z różnymi głoskami – można znaleźć tu. Serdecznie polecam!

Pomyśl i powiedz

Kreatywne zastosowanie plansz do gry w logopedyczne kółko i krzyżyk to ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej oraz orientacji przestrzennej na kartce. Oprócz tradycyjnej planszy do gry w kółko i krzyżyk należy na zwykłej kartce papieru narysować pustą planszę do gry. Na tej pustej planszy umieszczamy kilka kasztanów. Dziecko w umyśle musi wybrać te obrazki, na których położyło by kasztany, by odwzorować ich układ.

pomyśl i powtórz nowe logopedyczne kółko i krzyżyk do wydrukowania

Liczbę kasztanów oraz odległość wzoru od planszy dostosowujemy do umiejętności dziecka.
Jeśli dziecko wielokrotnie grało na jednej planszy w o i x można spróbować wykonać to zadanie w pamięci. Tą odmianę ćwiczenia polecam szczególnie starszym dzieciom.

Kreatywne zabawy z kasztanami

To zadanie polega na wymyśleniu obrazka z zastrzeżeniem, że jego kluczowym elementem ma być kasztan. Zwykłe obrazki są za 1 punkt, natomiast te, które mają ćwiczoną głoskę za 2 punkty. Liczy się kreatywność a nie zgrabność rysunku:)
To zadanie raczej na odprężenie lub przerywnik w trudniejszych ćwiczeniach.

Sylabowe wyścigi

To jedna z moich ulubionych aktywności z obrazkami! Zadaniem dzieci jest wybieranie obrazków z jak największą liczbą sylab. Sylab NIE LICZYMY na głos w trakcie wybierania obrazków. Dopiero w momencie, gdy wyczerpie się pula obrazków, przechodzimy do zliczania sylab. Każdy uczestnik oznacza swoje obrazki właściwą liczbą kasztanów [1 sylaba – 1 kasztan] a na koniec podaje ogólną ich liczbę. Wygrywa ta osoba, która zdobyła najwięcej kasztanów!

Układanie zdań – zabawa na punkty

Dziecko losuje obrazek spośród różnych i układa z nim zdanie. Im dłuższe zdanie, tym lepsze, bo każde słowo z ćwiczoną głoską dostaje 1 punkt czyli jednego kasztana. Gra toczy się do wyczerpania zasobu obrazków lub kasztanów.
Dla przykładu – groszek: „Mama szuka puszki groszku w szufladzie.” – 4 punkty;
– szafa: „Szymon wiesza koszulę z kieszeniami w szafie.” – 5 punktów.
Każdy z uczestników gry gromadzi swoje kasztany w wyznaczonym miejscu. Na zakończenie zabawy liczymy zdobyte punkty.
Ta aktywność to świetny trening układania zdań złożonych oraz utrwalania poprawnej wymowy ćwiczonej głoski w zdaniach.

Rytmy

I zadanie dla młodszych dzieci – układanie rytmów z kasztanów. Można się umówić, że każdy z przygotowanych rytmów na zakończenie należy wyklaskać. Z rytmami można zaproponować kilka aktywności – kończenie zaproponowanego rytmu, znalezienie błędu w prezentowanym rytmie, samodzielne układanie rytmów oraz przekładanie ich na dźwięki – na przykład wyklaskiwanie.

Mam nadzieję, że przedstawione ćwiczenia staną się inspiracją do przeprowadzenia wyjątkowych zajęć logopedycznych wnosząc piękną jesień do sali:)

Wykorzystane obrazki pochodzą z gier: Loteryjka obrazkowa – gra logopedyczna oraz Sowa Mądra Głowa Rymowanki, firmy Alexander.

Podziel się z innymi!


Podziel się z nami :)
Pomóż nam pisać wartościowe treści!

Postaw mi kawę

Dodaj komentarz