Konspekt z propozycjami zadań do przeprowadzenia w czasie grupowych zajęć logopedycznych o tematyce związanej z Bożym Narodzeniem.
Wprowadzenie do tematu:
Zapoznanie oraz opis ilustracji przedstawiającej święta [ja korzystam z ilustracji z pomocy „Od obrazka do słowa”]. Rozmowa kierowa na temat Bożego Narodzenia, tradycji, zwyczajów, charakterystycznych potraw… Do ilustracji układamy zdania, następnie wspólnie z dziećmi liczymy ilość słów w nich zawartych.
- Zagadki – wybór z gry „Zagadki Smoka Obiboka” i „Nowych zagadek Smoka Obiboka” – rozwiązania to: św. Mikołaj, komin, śnieg, dzwon, krasnoludki, sanki, choinka, gwiazdy, bałwan.
Aby zaangażować jak najwięcej dzieci w zadanie, jedno dziecko pytam o rozwiązanie zagadki a siedzące obok, o podanie liczby głosek w słowie.
2. Ćwiczenie artykulacyjne – bajeczka artykulacyjna o św. Mikołaju
5 XII późnym wieczorem Mikołaj zaprzągł renifery do sań. Załadował ciężki wór prezentów [nabieramy powietrza do buzi] by rozdać je grzecznym dzieciom. Renifery pędząc po niebie [kląskanie językiem] ciężko sapały [ wdech nosem, wydech – ufff… ]. Zdaje się, że Mikołaj ostatnio troszkę przytył a i prezenty były nielekkie. Dzwoneczki cichutko dźwięczały [dzyń, dzyń, dzyń]. Wybiła północ. Ile razy biją dzwony o północy? 12 [bim, bam, bom x 4]. Mikołaj zajrzał do najbliższego komina- sprawdził czy może dostać się do domu pewnego chłopca. Miał dla niego piękny prezent☺ – przetkał komin [język do góry], rozejrzał się na boki [język na boki do kącików ust] i wskoczył do komina [język do góry, na wałek dziąsłowy]. Cichutko zostawił prezent pod poduszką i zaczął gramolić się do góry na dach [przesunięcie języka od wałka dziąsłowego, po podniebieniu aż do gardła], na dachu rozejrzał się na boki język na boki do kącików ust ] i wsiadł do sań.
Teraz pędem poleciał do dziewczynki… kląskanie językiem [powtarzamy zabawę jw.]
A jak ktoś jest niegrzeczny to, co przynosi Mikołaj?
3. Ćwiczenie oddechowe „Wirujące płatki śniegu”
Zdmuchiwanie płatków śniegu zrobionych dziurkaczem ozdobnym z papieru. Wdech nosem – wydech ustami. Powtarzamy 3 do 5 razy. Płatek śniegu dla dzieci do zabrania ze sobą:)
4. Ćwiczenie słowno – ruchowe „Sanie św. Mikołaja”
Dzieci ustawiają się w parach, jedno za drugim trzymając się w pasie. Osoba, która jest pierwsza naśladuje stukot kopyt reniferów. Dziecko, które jest drugie – naśladuje dźwięk dzwoneczków. Na sygnał na przykład dźwięk dzwonka, trójkąta [ja używam kolorowego „jajeczka„] – dzieci zastygają w bezruchu. Następnie zmiana ról.
5. Ćwiczenie słuchowe „Prezenty”
Na początku wyjaśniamy dzieciom zasadę zabawy – tworzymy nowe słowo rozpoczynające się od tej samej głoski, co podane na przykład: Mikołaj – miś, maskotka, majtki 😉 Renifer – radio, rakieta, rower – coś, co może być prezentem.
Zadaniem dzieci jest podać słowa – prezenty do słów: mama, tata, babcia, dziadek, synek, córeczka, kot, pies. Prowadzący w razie konieczności pomaga podpowiadając opisy przedmiotów mogących być prezentami.
Mama – mikser, maskotka, maseczka, miska,
Tata – telefon, tablet, teczka, trampki,
Babcia – bambosze, budzik, beret,
Dziadek – dzida, działo, dziobak,
Synek – skarpetki, samolot, samochodzik, sanki,
Córeczka – cukierki, cymbałki, cyrk, cukiernica,
Kot – koszyk, kłębuszek, kocyk, klocki,
Pies – piłka, prezent, parasol, pingwin.
Na zakończenie pytanie do dzieci: A o jakich prezentach Wy marzycie?
6. Budowanie zasobu słów: „Piernikowy ludzik”
Rozmowa kierowana o pieczeniu pierniczków. Zabawa polega na wymienieniu składników, z których robi się ciasto do przygotowania pierników. Do każdego produktu, będącego składnikiem ciasta, dobrane jest zadanie mające na celu poszerzenie słownika dziecka.
7. Gra podłogowa – domino
Każdy kafelek domina to świąteczny obrazek i krótki tekst do czytania. Zadaniem dzieci jest przeczytanie zdania i dopasowanie do niego pasującej ilustracji. Cała pomoc składa się z 21 elementów, przygotowanych w formacie A4, plik do pobrania w artykule: Domino – Boże Narodzenie.
Proponowane ćwiczenia stanowią inspirację do przygotowania zajęć grupowych związanych z Bożym Narodzeniem według własnych upodobań. Można je swobodnie dobierać, zgodnie z zainteresowaniami dzieci i czasem, jakim dysponujemy na przeprowadzenie zajęć.
Wesołych Świąt!!
Literatura:
- H. Rodak, D. Nawrocka. „Od obrazka do słowa”. Wydawnictwo WSiP. Warszawa 1995;
- Zagadki z gier: „Zagadki Smoka Obiboka” i „Nowe Zagadki Smoka Obiboka”;
- R. Sprawka, J. Graban. Logopedyczne zabawy grupowe. Wydawnictwo Harmonia. Gdańsk 2004;
- A. Tońska – Morawiec. Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne. Wydawnictwo Harmonia. Gdańsk 2010.
- M. Drozd „Bajeczka artykulacyjna o św. Mikołaju”