Gra planszowa z głoską [cz]

Prosta logopedyczna gra planszowa utrwalająca prawidłową wymowę głoski [cz] w słowach, we wszystkich pozycjach artykulacyjnych. Zestaw słów jest przygotowany z zachowaniem czystości fonetycznej, bez głosek opozycyjnych (zawiera słowa z głoską [r]). Plik do pobrania i wydruku.

Proponowana gra to wyścigi ale wygrywa ta osoba, która okrążając planszę „zdobędzie” najwięcej obrazków.

Gra przeznaczona jest dla 2 do 4 uczestników. Do zabawy potrzebne są pionki, kostka oraz kolorowe liczmany, którymi będziemy oznaczać zdobyte przez uczestników obrazki. Ja używam do tego celu kolorowych, szklanych kropek.

Wszyscy uczestnicy zabawy ustawiają swoje pionki na starcie, najmłodszy rzuca kostką, czyta słowo i oznacza szklaną kropką właściwy obrazek. Dla uatrakcyjnienia gry, można ułożyć zdanie z wylosowanym słowem lub zapisać je w zeszycie logopedycznym.

Wygrywa ten z graczy, który po okrążeniu planszy oznaczył najwięcej obrazków.

Jeśli każdy z uczestników gry dostanie własną, wydrukowaną planszę może w trakcie zabawy kolorować obrazki. Ja jednak proponuję na zajęciach jedynie je oznaczać, tym sposobem oszczędzimy czas a karta pracy pozostanie do wypełnienia do domu.

Wydrukowana plansza do gry to wspaniały materiał wyrazowo – obrazkowy z głoską [cz]. Może posłużyć też jako praca domowa, wtedy dziecko samo gra w grę, czyta i koloruje obrazki a na zajęciach porównujemy, kto zdobył w domu więcej punktów.

Można również poprosić o zaznaczenie głoski [cz] w słowach na kolorowo lub obwiedzenie słów zawierających ćwiczoną głoskę w nagłosie na czerwono, w śródgłosie na czarno a w wygłosie na pomarańczowo.

Zabawnym elementem, dodatkowo personalizującym grę, jest dodanie pól akcji. Dla przykładu- pokolorowanie na niebiesko wybranych słów i ustalenie, że jeśli zatrzymamy się na tak oznaczonym polu, możemy przeczytać i pokolorować 1 sąsiadujące z tym polem słowo. Pokolorowanie tła słowa na czerwono będzie oznaczać stratę możliwości pokolorowania obrazka… W wymyślaniu pól akcji dziecięca wyobraźnia nie zna granic 🙂 A jednocześnie, jak pisze prof. E. Gruszczyk – Kolczyńska, dzieci nie są w stanie wymyślić reguł, których nie potrafią dotrzymać.

W momencie, gdy w terapii dochodzimy do pracy nad poprawną wymową głoski [cz] w zdaniach, możemy ponownie wrócić do gry. Uczestnicy zadania oznaczają obrazki znajdujące się na środku planszy koralikami w wybranych kolorach a następnie układają z nazwami obrazków zdania. Szczegółowy opis ćwiczenia znajduje się w tym artykule. Serdecznie polecam ten sposób pracy!

Wspaniałej zabawy i owocnych ćwiczeń!

Podziel się z innymi!