Dwa proste zadania dla dzieci pracujących nad poprawną wymową głoski [cz]. Pierwsza pomoc to układanka: składa się z dużej planszy z 12 kluczami różniącymi się między sobą drobnymi szczegółami oraz planszy z materiałem do wycięcia. Zadaniem dziecka jest dokładne przyjrzenie się kluczom i dopasowanie każdego wyciętego klucza do jego identycznego odpowiednika na planszy. Praca z układanką to nie tylko ćwiczenie nad poprawną wymową głoski [cz], ale także ćwiczenie percepcji wzrokowej – dostrzeganie różnic i podobieństw między elementami, koncentracji uwagi, analizy i syntezy oraz trening pamięci wzrokowej.
Druga pomoc jest przeznaczona dla młodszych dzieci, składa się z planszy z kluczami do wycięcia oraz ich cieni.
![Klucze - dopasowywanie elementów głoska [cz]](https://domologo.pl/wp-content/uploads/2025/04/Klucze-dopasowywanie-elementow.png)
Materiał do wydruku:
– układanka z kluczami str. 1
– dopasowywanie cieni kluczy dla młodszych dzieci str. 3
Dołącz do grona naszych subskrybentów, aby uzyskać pełen dostęp do wartościowych materiałów, które pomogą Ci osiągnąć jeszcze lepsze rezultaty.
Nie przegap tej okazji – wykup subskrypcję Domologo+ już teraz i zacznij korzystać z pełni możliwości!
Plansza z 12 kluczami – pierwszą stronę pozostaw w całości, klucze z drugiej strony wydruku- wytnij. Jeśli pracujesz z nieco młodszymi dziećmi, zadbaj by wycięte klucze były ułożone przed dzieckiem dokładnie w tą samą stronę, jak są przedstawione na planszy zbiorczej. Starsze dzieci poradzą sobie nawet z poodwracanymi kluczami. Jeśli potrzeba, zasugeruj podział kluczy na dwie grupy: te z pierwszej linii [chudziutkie/starodawne] oraz pozostałe.
Zadaniem dziecka jest dokładne przyjrzenie się kluczom i dopasowanie każdego wyciętego klucza do jego identycznego odpowiednika na planszy.
Utrudniona wersja – dziecko losuje wycięty klucz, 5 sekund obserwuje go, starając się zapamiętać szczegóły, następnie zakrywamy obrazek, a dziecko wskazuje pasujący klucz na planszy zbiorczej.
Planszę możesz również wykorzystać do pracy w parach. Wycięte klucze odwróć rewersem, dzieci kolejno losują po jednym obrazku i opisują wylosowany klucz. Trzeba zwrócić uwagę na: grubość klucza, kształt główki oraz kształt ząbków [trójkątne, nieregularne, półokrągłe wcięcia].
Cienie kluczy – to zadanie dla młodszych dzieci. Po wydrukowaniu rozetnij planszę na pół, klucze wytnij. Zadaniem dziecka jest dopasowanie klucza do jego cienia. Można wskazać najmniejszy klucz, parę kluczy z ząbkami, parę z sześciokątną główką, klucze z okrągłymi główkami.
Dobrej zabawy oraz owocnych ćwiczeń!