Logopedyczny chińczyk – głoska [z]

Najskuteczniejsza forma terapii to terapia przez zabawę. Moją ulubioną są gry planszowe, które poprzez zaangażowanie emocjonalne dziecka w proponowaną zabawę pobudzają do aktywnego uczestnictwa w grze. Wplecenie w grę obrazków z ćwiczonymi głoskami zdecydowanie uatrakcyjnia pracę, dając jednocześnie możliwość kontynuacji terapii w domu.

Logopedyczny chińczyk cechuje się: dobrze dobranym słownictwem, przygotowanym z zachowaniem czystości fonetycznej, poprawnością merytoryczną, dużą atrakcyjnością stanowiącą motywację do wielokrotnych powtórzeń.

Gra składa się z 1 planszy z obrazkami, które w swoich nazwach zawierają głoskę [z] w różnych pozycjach artykulacyjnych. W grze umieściłam również krótką instrukcję wymowy głoski [z] oraz listę użytych wyrazów.

Zasady gry są tradycyjne a jedynym dodatkiem jest konieczność nazwania obrazka, na którym zatrzymał się pionek. Gra jest przeznaczona od 2 do 4 graczy. Do jej przeprowadzenia potrzebna jest plansza, kostka oraz zestaw pionków – po 4 pionki w jednym kolorze dla każdego uczestnika gry.

logopedyczny chińczyk głoska [z]

Wydrukuj plik:

Przygotowanie planszy polega na wydrukowaniu jej, wycięciu oraz złożeniu elementów na kształt krzyżyka. Można również pokolorować pola z cyframi, tak by pasowały kolorystycznie do pionków. W zależności od potrzeby można na górze umieścić instrukcję wymowy, listę wyrazów lub tytuł gry.

Zasady gry

Gracze, w ustalonej kolejności, rzucają kostką po trzy razy, do momentu aż któryś z graczy wyrzuci liczbę 6 – wtedy ustawia jeden ze swoich czterech pionków na polu startowym (oznaczonym strzałką w górę) i rzuca jeszcze raz, by przesunąć pionek o tyle pól ile wypadło oczek na kostce. By grze nadać charakter ćwiczenia logopedycznego gracz nazywa obrazek, na którym zatrzymał się pionek.

Gracze kolejno przesuwają się o taką liczbę pól, jaką wyrzucą kostką.

Jeżeli któryś z graczy wyrzuci 6, ma prawo do jeszcze jednego rzutu. Gracz, po wyrzuceniu 6, może także wyprowadzić ze „schowka” kolejny pionek.

Pionki mogą nad sobą przeskakiwać.

Jeśli podczas gry pionek jednego gracza stanie na polu zajmowanym przez pionek innego gracza, pomijając pole startowe, pionek stojący już na tym polu zostaje zbity i wraca do „schowka”.

Kiedy gracz okrąży pionkiem całą planszę dookoła, wprowadza swój pionek do „domku” – czyli czterech pól oznaczonych cyframi 1, 2, 3 i 4. Do „domku” jednego gracza nie mogą wjechać swoimi pionkami inni gracze.

Kiedy gracz wjechał swoim pionkiem do „domku”, a na planszy nie ma już żadnych innych jego pionków, musi wylosować 6, aby móc wprowadzić kolejny pionek ze „schowka” na planszę. W takiej sytuacji zamiast jednego rzutu kostką – ma trzy próby.

Analogicznie postępuje gracz, którego wszystkie pionki zostały zbite i nie ma żadnej możliwości ruchu.

Wygrywa ten z graczy, który jako pierwszy wprowadzi wszystkie swoje pionki do „domku”.

Na potrzeby młodszych dzieci zasady gry można uprościć: np.: nie zbijać pionków w trakcie okrążania planszy, rozpoczynać grę bez konieczności wprowadzania pionków po uprzednim wyrzuceniu liczby 6, grać tylko 1 pionkiem…

Pracując z dzieckiem w domu można poprosić o pokolorowanie obrazków, na których zatrzymało się lub o zapisanie ich w zeszycie logopedycznym.

Zobacz też inne gry z serii: Logopedyczny chińczyk🙂

Miłej zabawy oraz owocnych ćwiczeń!

Zapraszam także do sklepu domologo, gdzie można znaleźć inne ciekawe pomoce do zajęć:

Obejrzano w sumie 2 705 razy, z czego dzisiaj 1 raz.


Cześć!
Tu Monika z domologo.pl
W tworzenie strony i pomocy logopedycznych wkładam wiele serca i pracy.
Staram się, by zamieszczane materiały były wartościowe i atrakcyjne dla dzieci.
Jeśli chcesz, możesz wspomóc mnie w tym działaniu i w zamian podarować mi wirtualną kawę.
Będzie mi bardzo miło :)
Serdecznie dziękuję!

Postaw kawę

Dodaj komentarz