Logopedyczna gra planszowa – głoski tylnojęzykowe

Zapraszam do ćwiczeń kinestezji artykulacyjnej w obrębie głosek tylnojęzykowych przygotowanych w formie gry planszowej. Gra zawiera 6 zestawów ćwiczeń: można ją stosować jako zadanie usprawniające podniebienie miękkie przy nosowaniu, element terapii mowy bezdźwięcznej oraz przy zaburzeniach słuchu fonematycznego.
Ćwiczenia kinestezji artykulacyjnej mają na celu usprawnienie umiejętności wykonywania przez aparat artykulacyjny szybkich i precyzyjnych ruchów podczas wymawiania głosek opozycyjnych. Dzięki wielokrotnym powtórkom można tą sprawność wyćwiczyć, wypracować czucie właściwego ułożenia aparatu artykulacyjnego dla danej grupy głosek.

Gra składa się z planszy – emotki są polami po których poruszają się pionki – oraz karty ćwiczeń dla każdego uczestnika zabawy. Karta ćwiczeń zawiera symbole emotek oraz przyporządkowane im ćwiczenia do czytania. Każdy z uczestników gry powinien dostać swoją kartę ćwiczeń, może ona być listą punktów do zdobycia a także pracą domową, utrwalającą osiągnięte na zajęciach umiejętności.

Zadania do czytania obejmują ćwiczenia kinestezji artykulacyjnej w obrębie głosek tylnojęzykowych [k, g, h].

Zanim rozpoczniemy grę należy: wydrukować 1 planszę oraz 1 kartę ćwiczeń – jest tam 6 różnych zestawów ćwiczeń na dwóch kartkach do wydrukowania; przygotować kostkę do gry, pionki oraz kredki lub inne pisaki.

Proponuję dwa warianty gry: tradycyjny oraz gra na punkty.

Gra tradycyjna– polega na jak najszybszym dotarciu do mety. Wygrywa ten uczestnik, który jako pierwszy przekroczy linię mety. Za każdym razem, gdy gracz postawi pionek na polu kończącym ruch – czyta ćwiczenie przyporządkowane danej emotce.

gra planszowa logotomy głoski [k.g,h] ćwiczenia nosowanie

Gra na punkty– każdy z graczy idzie do mety w swoim tempie. Za każdym razem, gdy zatrzyma się na polu kończącym ruch, czyta zadanie oraz koloruje emotkę na swojej karcie ćwiczeń. Wygrywa ten uczestnik gry, który po przejściu całej gry i dotarciu do mety będzie miał najwięcej pokolorowanych emotek:)

ćwiczenia podniebienia miękkiego nosowanie rynolalia rozszczep podniebienia

Karta ćwiczeń może stanowić doskonały materiał powtórzeniowy. Została uzupełniona o zasady gry oraz instrukcję do samodzielnej pracy w domu.

ćwiczenia kinestezji artykulacyjnej głoski tylnojęzykowe

Pracując nad prawidłową wymową głosek dźwięcznych często rysuję dzieciom: pająka. Pająk ma na brzuchu napisaną głoskę nad którą pracujemy, po jego bokach wypisane są samogłoski.

wywołanie dźwięczności - terapia logopedyczna mowy bezdźwięcznej

Proszę, by dziecko czytało kolejne litery: zawsze na początku A, potem G a następnie wszystkie kolejne z prawej strony pająka: AGA, AGO, AGE, AGU. Następnie: zawsze na początku O, potem G i kolejne z prawej strony: OGA, OGO, OGE, OGU itd… Najczęściej sprawdzającym się sposobem na uzyskanie dźwięczności jest bardzo, bardzo głośne wymawianie spółgłoski w otoczeniu samogłosek. Do tego celu właśnie świetnie nadaje się pająk. Można opowiedzieć historyjkę o pająku siedzącym w kącie, trzeba go zawołać, by do nas przyszedł. Tak głośno, że gdyby nawet był teraz na korytarzu lub w łazience, to by nas usłyszał. Tylko zapomniałam jak on ma na imię.. hm… Czy to było OGO, czy UGA… Sprawdźmy:)

Pracując z dziećmi z Zespołem Aspergera rysuję u pająka tylko 8 nóg – bo przecież tyle nóg mają pająki, pozostałym dzieciom zwykle nie przeszkadza, że pająk ma 12 nóg czy więcej:)

Polecam: ćwiczenie kinestezji artykulacyjnej z kropkami oraz ćwiczenia podniebienia miękkiego. Zapraszam także do zapoznania się z innymi grami planszowymi z emotkami!!

Owocnych ćwiczeń!



Cześć!
Tu Monika z domologo.pl.
W tworzenie strony i pomocy logopedycznych wkładam wiele serca i pracy. Staram się, by zamieszczane materiały były wartościowe i atrakcyjne dla dzieci.
Jeśli chcesz, możesz wspomóc mnie w tym działaniu i w zamian podarować mi wirtualną kawę. Będzie mi bardzo miło :)
Serdecznie dziękuję!


Postaw mi kawę

Dodaj komentarz