Ćwiczenia oddechowe stanowią pierwsze ćwiczenia przeprowadzane w czasie zajęć logopedycznych. Prawidłowo ukształtowany tor oddechowy stanowi bazę, dzięki której możemy pracować nad pozostałymi funkcjami. Pamiętając o potrzebach, jakie ma konkretne dziecko, z szerokiego wachlarza możliwości możemy dobrać właściwe dla niego ćwiczenia oddechowe.
Ćwiczenia oddechowe powinny być atrakcyjne, różnorodne i mobilizujące do wysiłku! Dla przykładu ciekawą propozycją jest rozdmuchiwanie kropli kolorowej farby na szablonie.
Za pomocą bardzo mokrego pędzelka lub pipety stawiamy krople kolorowych farb na szyi kucyka. Zadaniem dziecka jest: nabrać powietrze nosem i delikatnie dmuchając przez słomkę rozdmuchać farbę w taki sposób, by powstała grzywa kucyka. Analogicznie postępujemy przy tworzeniu ogona. Jednocześnie pamiętamy, by słomka była obejmowana jedynie ustami.

Wydrukuj plik:
Ten wzór spodoba się przede wszystkim dziewczynkom. Można go wykorzystać w zajęciach tematycznych lub prowadząc terapię głoski [c] oraz głoski [k].
W czasie zajęć prowadzonych z kilkorgiem dzieci najwygodniej jest wcześniej przygotować sobie pojemniczki z rozrobionymi z wodą kolorowymi farbami. Do tego celu można użyć starych farb plakatowych – dodajemy trochę wody do każdego pojemnika, mieszamy do uzyskania intensywnego koloru i zakręcamy. Nie potrzebujemy wtedy dodatkowego naczynia z wodą i dziecko może skupić się na ćwiczeniu.
Pracę z szablonem rozpoczynamy od pokolorowania kucyka kredkami. Kiedy dziecko naniesie kleksy farby trudno będzie go pokolorować bez rozmazania świeżych smużek farby i ubrudzenia się:)

Zadanie wykonujemy oczywiście na początku zajęć logopedycznych! Po pierwsze zaczynamy od ćwiczeń oddechowych a po drugie praca ma szansę wyschnąć zanim trafi do zeszytu logopedycznego:)
Zachęcam również do zapoznania się z innymi pomysłami na ćwiczenia oddechowe!
Świetnej zabawy i owocnych ćwiczeń!
W poszukiwaniu innych ciekawych pomysłów do pracy nad głoską [c], zapraszam także do sklepu domologo: