Logopedyczny zeszyt ćwiczeń. Głoska [w]

Zapraszam do zapoznania się z kolejnym logopedycznym zeszytem ćwiczeń, tym razem do terapii głoski [w]. Dzięki pracy z zeszytem poprowadzisz terapię przechodząc przez wszystkie etapy pracy nad głoską: rozpoczynając od instrukcji wymowy głoski, poprzez pracę na sylabach, słowach, połączeniach wyrazowych, zdaniach, a także w opowiadaniu. Został przygotowany zgodnie z metodyka postępowania logopedycznego i bazuje na czystym fonetycznie materiale. Zeszyt kończy się krótkim sprawdzianem umiejętności dziecka w zakresie poprawnej wymowy głoski [w], który możemy wykorzystać również do diagnozy.

Jeśli jesteś początkującym logopedą i szukasz praktycznego, kompaktowego narzędzia wypełnionego solidnymi zadaniami, ten zeszyt będzie idealnym wsparciem.

Logopedyczny zeszyt ćwiczeń. Głoska [w] Monika Drozd

Wydrukuj materiał korzystając z zamieszczonego poniżej pliku:

Logopedyczny zeszyt ćwiczeń. Głoska [w]

Karta tytułowa, Instrukcja wymowy str………1
Pierwsze sylaby, Pierwsze sylaby i słowa str………2
Głoska w nagłosie str………3
Tygodniówka str………4
Pająk sylabowy, Głoska w śródgłosie: sylaby i słowa str………5
Głoska w śródgłosie str………6
Tygodniówka str………7
Podwojona głoska, Kolorowanka literowa str………8
Liczenie sylab, Na smartfonie str………9
Połączenia wyrazowe str………10
Jeden-wiele, Zdania z obrazkami str………11
Zdania do rysowania str………12
Komiks str………13
Sprawdzian umiejętności, Legitymacja str………14

Ten materiał jest dostępny wyłącznie dla subskrybentów Domologo+
Dołącz do grona naszych subskrybentów, aby uzyskać pełen dostęp do wartościowych materiałów, które pomogą Ci osiągnąć jeszcze lepsze rezultaty.
Nie przegap tej okazji – wykup subskrypcję Domologo+ już teraz i zacznij korzystać z pełni możliwości!

Zamieszczona na wstępnie krótka instrukcja wymowy głoski, pomoże zapamiętać najważniejsze informacje odnośnie poprawnej jej realizacji. Zapisane poniżej litery można wskazywać i wypowiadać tyle razy, ile ich jest. Oprócz poprawienia po śladzie dużej litery, zgodnie z oznaczeniem kolejności i kierunkiem kreślenia, można ją wykleić plasteliną. Praca z różnymi, pod względem sensorycznym, materiałami plastycznymi pomoże utrzymać zainteresowanie dziecka.

Pierwsze sylaby i rysowanie płatków kwiatków to pierwsza okazja do wypowiadania głoski w nagłosie, w sylabach. Tę stronę można wypełnić na kilka sposobów. Najprostszy to narysowanie płatków kredką lub flamastrem. Płatki kwiatków można również wykonać stęplując wokół sylab pisakiem robiącym duże kropki, nakleić kulki z bibuły, zrobić odciski paluszka zanurzonego w farbie, nakleić małe naklejki lub rozpłaszczone kulki plasteliny. Pomysły wykorzystaj, jeśli dziecko pracuje z kolejnymi zeszytami na przykład przy terapii seplenienia czy mowy bezdźwięcznej. Nie zapomnijcie dorysować łodyżek kwiatom!
Litery do pisania po śladzie, zapisane na dole strony, wykorzystaj do wypowiadania głosek głośno i cicho/szeptem.

Sylaby i słowa to karta pracy służąca do przejścia od realizacji głoski w nagłosie, w sylabie do pierwszych słów. Zanim dziecko wykona zadanie zapisane na karcie, należy przeczytać kolejne sylaby w linii, dążąc do poprawnego wypowiedzenia ich, aż do zastosowania w słowie. Na zajęciach można poprawić oraz pokolorować obrazek tylko w pierwszej linii. Zadanie domowe: każdego dnia powtórzyć całą stronę, po powtórzeniu poprawić po śladzie jedną linię sylab oraz pokolorować przyporządkowany jej obrazek. Najlepsze efekty przynosi systematyczna praca w domu.

Głoska w nagłosie zawiera obrazki zamieszczone w dużej literze. Tę kartę można również wypełnić na kilka sposobów. Oprócz prostego pokolorowania obrazków można przy ich odczytywaniu stawiać stępelki, za odczytanie całej strony dać naklejkę, obrysować dużą literę oraz poszczególne obrazki z podpisami mazakiem, a następnie wypełnić kolorem całe wnętrze litery [poza obrazkami]…

Głoska w nagłosie to prosta karta do nazywania obrazków. Zanim dziecko przystąpi do wypowiadania słów, powinno poprawić każdą ćwiczoną głoskę mazakiem, a resztę słowa ołówkiem po śladzie. Po nazwaniu wszystkich słów, można pokolorować jeden obrazek. Stosując tę zasadę, nie zmęczymy dziecka kolorowaniem a jednocześnie umożliwimy kilkukrotne przepracowanie zamieszczonego materiału.

Tygodniówka to najlepszy sposób na pracę ze słowami. Zapewnia dużą ilość powtórek materiału, w z góry zaplanowanym czasie. Wykonane powtórzeń można oznaczać: kolorując kredkami, skreślając, stawiając duże kropki markerem, stempelkami, robiąc odciski paluszkiem umoczonym w farbie…

Ćwiczeni głoski w wygłosie rozpoczynamy od prostych sylab zamkniętych. Zadaniem dziecka jest jednoczesne wypowiadanie samogłoski i wodzenie po ślimaku paluszkiem, by po dotarciu do głoski wypowiedzieć ją, tak by powstała sylaba zamknięta. Po wykonaniu całej karty, dziecko poprawia po śladzie kolorowym pisakiem jeden ślimaczek, by w domu, ćwicząc codziennie sylaby, kontynuować pracę. Można też na sylabach narysować prawdziwe ślimaki poprzez dorysowanie do muszli ciała i czułek ślimaczków.

Pająk sylabowy służy uzyskaniu poprawnej realizacji głoski w śródgłosie. Należy powtarzać logotomy rozpoczynając od A po lewej stronie, następnie spółgłoska w środku i czytać je ze wszystkimi po kolei samogłoskami po prawej stronie. Na zakończenie pracy można czarnym mazakiem poprawić po śladzie nogi pająka oraz dorysować mu włosy. Jako włosy można również nakleić pociętą włóczkę lub bibułkę.

Karta pracy z głoską w śródgłosie zawiera tylko kolorowanie i pisanie po śladzie logotomów. Zamieszczone słowa mogą być nieco trudniejsze i wymagać od dorosłego wyjaśnienia.

Głoska w śródgłosie – na obu kartach pracuj tak, jak w nagłosie. Wykorzystaj różne rodzaje kredek, mazaków lub pisaków, by urozmaicić pracę.

Tygodniówka – pracuj analogicznie, do oznaczania wykonanych powtórzeń, zastosuj inne materiały plastyczne niż dotychczas wykorzystane.

Podwojona głoska – karta pracy służąca opanowaniu poprawnej wymowy głoski w połączeniu dwóch sylab otwartych. Zadanie dodatkowo jest szyfrem. Młodsze dzieci, jeszcze nie piszące, wymagają pomocy osoby dorosłej.

Kolorowanka literowa daje możliwość przećwiczenia głoski w słowach zawierających dwie ćwiczone głoski w jednym wyrazie. Zanim przystąpimy do czytania słów należy pokolorować literę nad którą dziecko pracuje, dzięki temu będzie łatwiej zastosować poprawną jej wymowę w strukturze wyrazu. Pracując z tą stroną, poproś dziecko o zapamiętanie słów, a następnie o wymienienie ich wszystkich z pamięci.

Liczenie sylab to zadanie utrwalające poprawną wymowę ćwiczonej głoski w różnych pozycjach artykulacyjnych. Na początku pracy dziecko nazywa kolejne obrazki, a następnie liczy z ilu sylab składa się każde ze słów. Samodzielnie oznacza ich liczbę poprzez układanie na obrazkach liczmanów [pomponików, guzików]. Po wykonaniu zadania dorosły sprawdza jego poprawność. Dodatkowo można poprosić o oznaczenie gwiazdką * wszystkich obrazków, które składają się z dwóch sylab, a także pokolorowanie obrazka, którego nazwa liczy najwięcej sylab.
Tu można także przeprowadzić ćwiczenie oddechowe połączone z treningiem wymowy. Polecenie, jakie kierujemy do dziecka to: Nabierz powietrze nosem i na jednym oddechu, nazwij wszystkie obrazki w rzędzie. Rytmu wypowiadanemu ciągowi słów, nadaje wymawianie ich z podziałem na sylaby. Trudność zadania można stopniować, poprzez dodawanie – po jednym – słów z kolejnego rzędu obrazków.

Na smartfonie – w zależności od umiejętności: dziecko czyta lub powtarza po dorosłym zamieszczone na smartfonach połączenia wyrazowe. Główny atut tego zadania to wspólne zastanawianie się, jakiego koloru mogą być zamieszczane na smartfonach obrazki. To daje możliwość intensywnego treningu poprawnego zastosowania ćwiczonej głoski w połączeniach wyrazowych w mowie spontanicznej.

Połączenia wyrazowe zadania z kostką do gry to atrakcyjny sposób na urozmaicenie pracy z zeszytem. Tym razem kolejność wykonywanych zadań wyznaczana jest poprzez rzut kostką. Zadaniem dziecka jest powtarzania zdań zgodnie z wylosowanym numerem. Możemy wprowadzić element rywalizacji tworząc z tego zadania grę dla dwóch osób. Pierwszy gracz rzuca kostką następnie oznacza wylosowany obrazek oraz powtarza zamieszczone pod nim połączenie wyrazowe. Kolejny gracz postępuje analogicznie. Rzuty kostką powtarzamy do wyczerpania zapasu cyfr. Jeśli graczy wyrzuci zdobytą już cyfrę – traci kolejkę. Wygrywa ta osoba, która jako pierwsza oznaczy wszystkie obrazki. Zadaniem domowym dziecka jest rozegranie partii gry z opiekunem i pokolorowanie obrazków.

Zadanie jeden/wiele to ćwiczenie polegające na tworzeniu najprostszych zdań z ćwiczoną głoskę. Oprócz treningu poprawnej wymowy mamy tu do czynienia z ćwiczeniem tworzenia i poprawnego używania liczby pojedynczej oraz mnogiej. Dzieci, które potrafią już pisać mogą wybrać jedno zdanie i zapisać je. Ćwiczoną głoskę warto wyróżnić poprzez zapisanie jej na kolorowo.

Utrwalanie prawidłowej wymowy ćwiczonej głoski w zdaniach to końcowy etap terapii. W tym zadaniu dorosły czyta zdanie, a dziecko uzupełnia je poprzez nazwanie ilustracji. Należy pamiętać o zastosowaniu właściwej formy gramatycznej użytego słowa. Po wspólnym odczytaniu zdania, dziecko powtarza je z pamięci. Jeśli zrobi to poprawnie może obrysować ramkę na kolorowo. Zadaniem domowym dziecka jest pokolorowanie ilustracji i powtórzenie/odczytanie zdań. Dodatkowo można poprosić dziecko o ułożenie własnych zdań z wykorzystaniem ilustracji.

Układanie i rysowanie ilustracji do zdań, daje okazję do wielokrotnych powtórzeń, dzięki czemu masz pewność, że dziecko dobrze opanowało materiał. Poszczególne karty z ilustracjami można wyciąć, losować i wypowiadać zdania.

Praca z komiksem to głównie wymyślenie dialogów oraz opowiedzenie historii. Komiks można również potraktować jako wyszukiwankę, czyli skupić się na odnalezieniu, zaznaczeniu bądź wypisaniu słów zawierających głoskę [w] w nagłosie oraz śródgłosie. Ciekawe, których słów jest więcej!

Zawarty w zeszycie sprawdzian umiejętności, może posłużyć Ci nie tylko jako materiał potwierdzający poprawne opanowanie przez dziecko materiału, ale również jako element badania logopedycznego.

Uzupełniając legitymację logopedyczną, można poprosić dziecko o narysowanie autoportretu oraz własnoręczne wpisanie imienia i nazwiska. Jeśli masz swoją pieczątkę, możesz jej użyć! To doda legitymacji wiarygodności i podniesie jej ważność w oczach dziecka.

Pracę z zeszytem możesz urozmaicić również korzystając z zasobów serwisu:
głoska [w] w nagłosie;
głoska [w] w śródgłosie;
połączenia wyrazowe;
zdania.

Owocnych ćwiczeń!

Obejrzano w sumie 1 358 razy, z czego dzisiaj 16 raz(y).

Dodaj komentarz