Gra planszowa z głoską [d]

Prosta i lubiana przez dzieci logopedyczna gra planszowa przygotowana z myślą o utrwalaniu prawidłowej wymowy głoski [d] w nagłosie i śródgłosie wyrazów. Zestaw wyrazów został dobrany z zachowaniem czystości fonetycznej, nie zawiera głosek z szeregu szumiącego ani głoski [r]. Plik gotowy do pobrania i wydrukowania.

Gra przeznaczona jest od 2 do 4 uczestników. Do zabawy potrzebne są pionki, kostka oraz kolorowe liczmany, którymi będziemy oznaczać zdobyte przez uczestników obrazki. Ja używam do tego celu kolorowych, szklanych dekoracyjnych kamyków.

Na początku gry każdy z uczestników wybiera kolor pionka oraz dopasowane do niego kolorystycznie kamyki. Każdy z graczy potrzebuje około 10-12 kamyków w jednym kolorze. Wszyscy uczestnicy zabawy ustawiają swoje pionki na starcie, najmłodszy rzuca kostką, czyta słowo i oznacza ilustrujący go obrazek szklanym kamykiem. Wygrywa ten z graczy, który po okrążeniu planszy oznaczył najwięcej obrazków. Jeśli każdy z graczy dostanie swoją własną kartkę z wydrukowaną planszą do gry może obrysować lub pokolorować obrazek.

Proponuję na zajęciach jedynie obrysowywać kolorem obrazki, dzięki temu gra będzie przebiegała sprawnie a karta pracy pozostanie do ponownego wykorzystania do domu.

Wydrukowana plansza do gry to równocześnie materiał wyrazowo – obrazkowy z głoską [d]. Może posłużyć jako praca domowa, wtedy dziecko samo gra w grę, czyta i koloruje obrazki a na zajęciach porównujemy, kto zdobył w domu więcej punktów.

Można również poprosić o zaznaczenie głoski [d] w słowach na kolorowo.

Zabawnym elementem, dodatkowo personalizującym grę, jest dodanie pól akcji. Dla przykładu- pokolorowanie na niebiesko wybranych słów i ustalenie, że jeśli zatrzymamy się na tak oznaczonym polu, możemy przeczytać i pokolorować 1 sąsiadujące z tym polem słowo. Pokolorowanie tła słowa na czerwono będzie oznaczać stratę możliwości pokolorowania obrazka… W wymyślaniu pól akcji dziecięca wyobraźnia nie zna granic a jednocześnie, jak pisze prof. E. Gruszczyk – Kolczyńska, dzieci nie są w stanie wymyślić reguł, których nie potrafią dotrzymać.

W momencie, gdy w terapii dochodzimy do pracy nad poprawną wymową głoski [d] w zdaniach, możemy ponownie wrócić do gry. Uczestnicy zadania oznaczają obrazki znajdujące się na środku planszy kamykami w wybranych kolorach a następnie układają z nazwami obrazków zdania. Szczegółowy opis ćwiczenia znajduje się w tym artykule. Serdecznie polecam ten sposób pracy!

Wspaniałej zabawy i owocnych ćwiczeń!

Podziel się z innymi!


Podziel się z nami :)
Pomóż nam pisać wartościowe treści!

Postaw mi kawę

Dodaj komentarz