Chcąc utrwalać z dzieckiem zdobytą już przez nie umiejętność prawidłowego wymawiania głosek dźwięcznych, można skorzystać z poniższych zestawów wyrazów i zdań.
Na początku zestawu są podane proste słowa dobrane tak, by zawierały tylko jedną parę głosek trudnych dla dziecka, np. tylko [g] i [k]. Następnie są wyrazy zawierające po dwie pary trudnych głosek, np. [zd] i [st], a kolejny etap utrwalania prawidłowej wymowy to używanie głosek w zdaniach. Podano kilka przykładowych zdań, co nie oznacza oczywiście, że nie można próbować tworzyć własnych kompozycji z podanych słów. Jest to nawet zalecane, by dziecko starało się budować własne wypowiedzi z użyciem słów z wyuczoną głoską. Zestawiając dowolnie wybrane wyrazy spośród podanych niżej, można się nie tylko uczyć, ale i świetnie bawić, ponieważ niektóre zestawienia mogą nam stworzyć niespodziewany efekt humorystyczny, np. „Lada lata z wiadrem” albo „W bucie śmierdzi” itp.
Co istotne, wśród podanych wyrazów jest kilka takich, które mogą być nieznane dziecku. Może to być bardzo dobrą okazją do wytłumaczenia mu niezrozumiałych słów i wzbogacenia w ten sposób jego zasobu słownictwa.
[w] – [f]
Wala (zdrobnienie od imienia Walentyna) – fala
Wiolka – fiolka
(do) wora – fora(ze dwora)
trawi – trafi
[z] – [s]
złota (D.lp.) – słota
zęby – sępy
koza – kosa
[ž] – [š]
żyje – szyje
Żydzi – szydzi
wieża – wiesza
noże – nosze
murze (N.lp.) – muszę
kurze – kusze (M.lmn.)
grożę – grosze
węże – węszę
[ź] – [ś]
ziemię – siemię
zioło – sioło (wieś)
[з] – [c]
nodze (N.lp.) – noce
[зˇ] – [č]
dżemu – czemu
[з́] – [ć]
dzień – cień
dźwig – ćwik
w budzie – w bucie
śmierdzi – śmierci (Msc.lp.)
[b] – [p]
bąk – pąk
buk – puk, puk
bułka – półka
bal – pal
bawi (się) – pawi (ogon)
boi (się) – poi (kogoś)
basta! – pasta
bomba – pompa
ubrać – uprać
Łaba – łapa
[b̀] – [p̀]
bije – pije
biła – piła
biały – piały (koguty)
Bianca – pianka
ubierać się – upierać się
odbiera – odpiera
[d] – [t]
data – tata
dama – tama
dam – tam
dom – tom
dym – tym
drut – trud
dratwa – tratwa
daję – taję
Darka (D.lp.) – tarka
dalia – talia
drutu – trutu, tu, tu
kody – koty
lada – lata
z wiadrem – z wiatrem
wada – wata
młody – młoty
moda – mota
lody – loty
wydrę – wytrę
wydrze – wytrze
łada – łata
[g] – [k]
góra – kura
felga – Felka
gratka – kratka
(na) ogonie – okonie
golarz – kolarz
Gocha – kocha
gul, gul – kul (D.lmn)
gary – kary
goła – koła
gole – kole (prawda w oczy)
gości (B.lmn) – kości
gula – kula
Gapcia – kapcia (B.lp)
w głębi – kłębi się
graty – kraty
goi się – koi (ból)
górnik – kurnik
gapa – kapa
głaszczę – klaszczę
Wyrazy z dwoma parami głosek:
usta – uzda
kasa – gaza
kępa – gęba
koci – godzi
koce – godzę
kasza – gaża
kata – gada
troki – drogi
Zdania:
Mała Ania pije herbatę. – Zegar bije czwartą.
Mała koza biega po pastwisku. – Kosa jest w stodole.
Kura chodzi po podwórku / po trawie. – Góra jest wysoka.
Mama w ogrodzie hoduje dalie. – Pani ma wąską talię. – Pan ma talię kart.
Koguty piały. – Śnieg jest biały.
Mama nie biła syna. – Ania nie piła herbaty.
Widziałam pąki na kwiatach. – Bąki latają na łące.
Mama smaruje bułkę. – Tata robi półkę na książki.
W sklepie jest lada. – W pokoju mucha lata.
Dam ci prezent. – Tam są dzieci.