Kilka sposobów na wykorzystanie domina

Domino wyrazowo-obrazkowe może stanowić bardzo cenną pomoc w terapii logopedycznej. Zazwyczaj gra ta jest chętnie wykorzystywana w terapii młodszych dzieci, jednakże zastosowanie pomocy składającej się zarówno z materiału obrazkowego jaki i słów, otwiera wiele możliwości twórczego zastosowania jej również w terapii starszych dzieci. Prezentowany materiał stanowi element materiałów zawartych w e-booku „Moja głoska [ś/si]. Paczka gier logopedycznych” [jest w nim między innymi 7 stron domina wyrazowo-obrazkowego zawierającego słowa z głoską [ś] w nagłosie, wygłosie, śródgłosie oraz połączenia wyrazowe]. W niedalekiej przyszłości ukażą się paczki z kolejnymi głoskami.

Tradycyjna gra polega na dopasowaniu obrazków do odczytanych słów. Po ułożeniu ciągu wyrazowo – obrazkowego można zaproponować dziecku wybranie kilku najciekawszych obrazków a następnie ułożyć z nimi zdania.

Bardzo lubię gry planszowe, w związku z tym bardzo często z klocków domina układam z dziećmi planszę do gry. Wystarczy ułożyć kolejne klocki w ciąg, zupełnie nie zwracając uwagi na to, by podpis pasował do ilustracji:) Umawiamy się, że po lewej stronie mamy START a po prawej METĘ. Wygrywa ta osoba, która jako pierwsza przekroczy linię mety. Dodatkowo: za każdym razem gdy pionek zatrzyma się na słowie – dzielimy je na sylaby, a gdy zatrzyma się na obrazku – dzielimy jego nazwę na głoski. Oczywiście zasady te, można dowolnie zmieniać i dopasowywać do potrzeb i możliwości dziecka.

Te zadania można wykonać używając każdego dostępnego domina.

domino słowno obrazkowe jako gra planszowa zajęcia logopedyczne

Drugi pomysł, na wykorzystanie klocków domina jako gry planszowej, należy do p. Beaty G. W tym wypadku potrzebna jest nieco większa liczba pól, stąd należy użyć domina o większej liczbie kafelków. Można także wydrukować dwie strony domina w pomniejszeniu [zalaminować jeśli mają służyć wielokrotnie lub po prostu wkleić dziecku do zeszytu]. Po tak przygotowanej planszy poruszamy się spiralnie: od pierwszego pola po lewej stronie u góry, do ostatniego pola po prawej stronie, na dole.

Po planszy poruszamy się pionkami zgodnie z wyrzuconą liczbą oczek ale gracz ma wybór odnośnie sposobu realizacji ruchu. Może poruszyć się o tyle oczek do przodu, ile wypadło na kostce lub odnaleźć pole, które odpowiada znaczeniowo polu na którym stoi. Dla przykładu: jeśli pionek stoi na obrazku przedstawiającym Asię i wyrzuci 6 oczek może odliczyć 6 pól i stanąć na obrazku przedstawiającym osiem LUB odnaleźć na planszy słowo Asia i tam postawić swój pionek. O sposobie realizacji ruchu decyduje gracz, wybierając to, co mu się bardziej opłaca:) Wygrywa ta osoba, która jako pierwsza przekroczy linię mety.

domino słowno - wyrazowe terapia logopedyczna

Podczas poruszania się po tak przygotowanej planszy, nazywamy obrazki lub odczytujemy słowa, które mijamy. Ogromną zaletą takiego rozgrywania partii gry jest konieczność dokonywania wyborów odnośnie sposobu realizacji ruchu. Dla dziecka jest to świetny trening myślenia oraz samodzielnego podejmowania najlepszych dla siebie decyzji.

Bardzo dziękuję za nadesłanie pomysłu, zdjęcia gry oraz wyrażenie zgody na publikację:)

Kolejnym zastosowaniem klocków domina jest ułożenie zadania do czytania. Tą aktywność można wykonać tylko i wyłącznie używając domina wyciętego z papieru.

domino słowno obrazkowe jako materiał do czytania terapia pedagogiczna

Pracę rozpoczynamy od wstępnego ułożenia ciągu kafelków domina w zeszycie lub na kartce papieru. Teraz należy tak przykleić kafelki domina, aby obrazek znajdował się POD słowem. Zaczynamy od końca, przyklejając ostatni kafelek domina po prawej stronie kartki. Następnie dobieramy kafelek, na którym się znajduje opisujące obrazek słowo i przyklejamy go, w taki sposób, by dało się odchylić napis. W praktyce oznacza to, że smarujemy klejem miejsce w zeszycie tuż za obrazkiem i naklejamy tam pasujący kafelek. Zwykle to ja smaruję klejem a dziecko przykleja, co pozwala mi na utrzymanie energicznego tempa pracy:)

domino jako materiał do czytania terapia logopedyczna

Teraz można czytać słówka, odchylać karteczki i sprawdzać, czy obrazek pasuje!

Jeśli w swojej praktyce wykorzystujesz jeszcze jakiś inny ciekawy pomysł na pracę z dominem, koniecznie napisz w komentarzu pod artykułem! Zgromadzimy w ten sposób bogaty warsztat pracy maksymalnie wykorzystujący posiadane zasoby:)

Dobrej zabawy i owocnych ćwiczeń!


Cześć!
Tu Monika z domologo.pl
W tworzenie strony i pomocy logopedycznych wkładam wiele serca i pracy.
Staram się, by zamieszczane materiały były wartościowe i atrakcyjne dla dzieci.
Jeśli chcesz, możesz wspomóc mnie w tym działaniu i w zamian podarować mi wirtualną kawę.
Będzie mi bardzo miło :)
Serdecznie dziękuję!

Postaw kawę

Reklama:

Dodaj komentarz


Ostatnio dodane: