Zapraszam do zapoznania się z bardzo ciekawym ćwiczeniem, które przeprowadzam zwykle w okresie balu karnawałowego organizowanego w szkole/przedszkolu. Do jego przeprowadzenia wystarczy użyć ilustracji przestawiającej bal przebierańców, dzieci w różnych kostiumach lub załączonych poniżej kart.
Ćwiczenie ma na celu zapoznanie dziecka ze słownictwem związanym z balem karnawałowym, jest też jednocześnie ćwiczeniem słuchu fonematycznego.
Zadaniem dziecka jest nazwać przebranie, podać pierwszą głoską nazywającą strój karnawałowy i dobrać imię dziecka, tak by rozpoczynało się od wysłuchanej głoski. Następnie należy wymienić charakterystyczne elementy stroju. Dodatkowo, dziecko może spróbować podać materiały z jakich możliwe jest wykonanie wymienionych elementów kostiumu.
Przygotowałam dwa rodzaje kart: z przebraniami dla dziewczynek i ze strojami dla chłopców. Dobór obrazków został podyktowany koniecznością uzyskania różnych głosek w nagłosie wyrazów.
Dla ułatwienia pracy prosta instrukcja wraz z podpowiedzią w postaci pierwszej litery imienia jest zamieszczona na każdej z kart.
Dzieci potrafiące już czytać mogą doskonalić technikę czytania samodzielnie pracując z kartami.
Wydrukuj karty do ćwiczeń:
Proponuję rozpocząć zabawę od prezentacji kostiumu Czarownicy i podania imienia: Czesia (dzieciom jest najtrudniej wymyślić imię dziewczęce mające w nagłosie [cz]). Elementy jej stroju to: kapelusz, suknia i miotła. Kapelusz można wykonać z kolorowego papieru, sukienkę z materiału a miotłę z patyków lub tektury.
Oprócz podanego powyżej sposobu pracy w czasie zabawy kartami można dodatkowo:
- dokonać wyboru króla i królowej balu,
- strojów, w które dziecko już kiedyś się przebrało,
- wyboru kostiumu w jaki chciałoby się przebrać,
- takiego stroju, którego nigdy by nie założyło i dlaczego,
- jeśli karty zostały wycięte – podziału na chłopców i dziewczynki.
Przygotowany materiał sprawdzi się zarówno w czasie zajęć indywidualnych jak i grupowych.
Dobrej zabawy i owocnej pracy!!