Łączenie cech to ćwiczenie wspomagające rozwój umysłowy dzieci. Prowadzi do odkrywania zasady według której należy połączyć elementy, by wpasowały się do zadania, pośrednio również ćwiczy umiejętności dostrzegania cech w systemie języka (zasad gramatyki).
Do przeprowadzenia zadania potrzebne są dwie kostki: jedna z kolorami i druga z figurami geometrycznymi [moje pochodzą z gry Figuraki firmy Granna] oraz kolorowe kredki i kartka papieru.
Na początku rysujemy tabelkę: u góry tabeli zaznaczamy kolory a po lewej stronie kształty figur geometrycznych.
Zabawa polega na rzucie kostką i narysowaniu w odpowiednim miejscu tabeli rysunku uwzględniającego obie cechy– kolor i kształt. Ja bawiłam się z dziećmi naprzemiennie– jeden rzut i rysunek ja, drugi dziecko – taki sposób prowadzenia uczy współdziałania oraz respektowania reguły naprzemienności działania.
W pierwszym rzucie rysowaliśmy kształt wybraną kredką, w drugim zamalowywaliśmy daną figurę. Jeśli kolejny raz wypadło to samo- ponawialiśmy rzut. Rzut ponawialiśmy również wtedy, gdy na kostce z figurami wypadł znak zapytania.
Zabawa uczy również nazw figur geometrycznych, kolorów, pojęć takich jak: linia i rząd [pion, poziom- w zależności od naszych preferencji językowych]. Jeśli razem z dzieckiem wypełniamy rysunkami tabelę uczymy dziecko współdziałania ale możemy również bawić się z dwójką dzieci i każde z nich wypełnia swoją tabelę. Dodatkowo zabawa wspomaga: analizę i syntezę wzrokową, koncentrację uwagi, umiejętność odkrywania zasady, myślenie przez analogię, umiejętność łączenia dostrzeżonych cech.
Serdecznie polecam ten sposób pracy!
Dobrej zabawy i owocnych ćwiczeń:)