Do ćwiczeń nad poprawną wymową głoski [L] warto wprowadzić zadania będące elementem wczesnej nauki czytania. Proponowane ćwiczenie polega na dopasowaniu graficznego obrazu sylaby do podanego wzorca, oczywiście sylaby nazywamy razem z dzieckiem. Uwaga, na pułapki 🙂 Ukrytym elementem zadania jest ćwiczenie małej motoryki, bo rozsuwanie i składanie zapalniczek to wcale nie taka prosta sprawa.
Przygotowanie zadania
Z kolorowego papieru wycinamy prostokąty odpowiadające wielkości pudełka od zapałek oraz zestaw kolorowych karteczek mieszczących się swobodnie w szufladce zapalniczki [po 3 sztuki na każdą zapalniczkę]. Na dużych karteczkach wypisujemy drukowanymi literami sylaby otwarte z głoską [l] i naklejamy je na wierzchu pudełek a na małych karteczkach 2 sylaby otwarte i jedną zamkniętą. I tak: na zapalniczce widnieje LA a na 3 małych karteczkach kolejno LA LA AL. Ta ostatnia sylaba to pułapka! Sprawia, że dzieci w 100% skupiają się na zadaniu:)
Przebieg
Zadaniem dziecka jest dopasowanie karteczek z sylabami do tych umieszczonych na pudełkach i przeczytanie/powtórzenie ich. Na koniec sprawdzamy, czy w szufladkach nie ma błędów.
Obecność sylab zamkniętych w przygotowanym zbiorze sylab zwróci uwagę dziecka na kolejność znaków.
W dobrze zrobionym zadaniu sylaby otwarte znajdują się w pudełkach od zapałek, a zamknięte na stole.
To zadanie można również wykorzystać jako element wczesnej nauki czytania.
Sylaby z głoską [L] w nagłosie i proste wyrazy:
Przewiń pasek po prawej stronie i kliknij PLAY i zagraj w jedną z 4 dostępnych gier!
Dopasuj takie same sylaby do siebie:
Połącz takie same sylaby: głoska [L] w wygłosie.
Owocnych ćwiczeń!