Ćwiczenia słuchu fonematycznego warto wzbogacać materiałami wizualnymi, umożliwiającymi pełniejsze zrozumienie istoty zadań. Jedno z ćwiczeń słuchowych to określanie miejsca występowania danej głoski w strukturze słowa: głoska może występować na początku, końcu lub w środku słowa.
Zachęcam do przygotowania ilustrowanej pomocy do ćwiczenia czyli obrazka z buzią dziecka z wielkimi uszami- uszy słuchają uważnie! Na dole ilustracji dodajemy prostokąt obrazujący słowo. Piszemy początek i koniec jednocześnie tłumacząc ćwiczenie. Mówimy słowo i przesuwamy pomponik po prostokącie. Instruujemy jakie głoski, w jakim miejscu słowa słychać.
I przychodzi czas na samodzielne wykonanie ćwiczenia przez dziecko. Prezentujemy słowo np.: dom i pytamy w jakim miejscu słowa słychać głoskę [d]. Zadaniem dziecka jest umieszczenie pomponika lub innego ruchomego obiektu na początku prostokąta.
Ćwiczenia rozpoczynamy od wysłuchiwania pierwszej głoski w słowie, następnie ostatniej spółgłoski, kolejno ostatniej samogłoski w słowie. Ostatnią pozycją którą ćwiczymy, jest wysłuchiwanie głosek występujących w środku słowa.
Przygotowanie takiej pomocy zajmuje dosłownie 5 minut. Wystarczy kartka, marker i kolorowa taśma klejąca. Łatwość wykonania zachęca do przygotowania takiej pomocy, każdemu dziecku biorącemu udział w treningu słuchowym.
Miłej zabawy!