Warning
  • Error loading component: com_tags, Component not found.

Ćwiczenia gramatyczne z użyciem obrazków z gry memo

Wykorzystując obrazki z gry memo można przeprowadzić serię ćwiczeń gramatycznych. Możemy ćwiczyć: liczbę pojedyńczą i mnogą, rodzaj gramatyczny, odmianę przez przypadki, układanie zdań prostych, złożonych oraz pytań. Przy okazji zachęcamy do mówienia oraz poszerzamy zasób słownictwa dziecka. 

1. Tworzenie liczby pojedyńczej i mnogiej

Zadaniem dziecka jest dopasowanie dwóch takich samych obrakzów do siebie oraz wypowiedzenie zdania: Jedna piłka- dwie piłki. Jedno żelazko- dwa żelazka.

2. Jest- nie ma

Z patyczków kreatywnych układamy dwie takie same konstrukcje czyli półki. Po jednej stronie układamy po kilka obrazków na każdej z półek, po drugiej stronie również układamy obrazki ale na każdej z półek będzie brakowało po jednym z obrazków. Zadaniem dziecka jest wypowiedzenie nazw obrazków na kolejnych półkach a następnie powiedzenie czego brakuje po drugiej stronie.

Odmianą tej zabawy będzie zapamiętanie obrazków na półkach, schowanie kilku i powiedzenie przez dziecko z pamięci, czego nie ma na każdej z półek.

W tym zadaniu ćwiczymy prawidłowe użycie słowa w dopełniaczu.

3. Ten- ta- to- rodzaj gramatyczny

Podział obrazków ze względu na rodzaj gramatyczny. U góry stolika układamy 3 karteczki- z rysunkami chłopięcej, dziewczęcej oraz dziecięcej buzi oraz napisami TEN, TA, TO. Zadaniem dziecka jest ułożenie obrazków we właściwej kolumnie.

4. Tworzenie prostych wypowiedzi

Układanie zdań z wybranym obrazkiem. Dostosowanie formy gramatycznej nazwy obrazka do zdania.

5. Tworzenie złożonych wypowiedzi

Układanie zdań z 2 lub nawet 3 obrazkami. Losujemy dwa obrazki a następnie układamy z nimi zdanie. Konstrukacja zdania powinna być logiczna [chyba, że umówimy się na układanie śmiesznych lub nieprawdziwych zdań] i poprawna pod względem gramatycznym.

 

6. Odmiana przez przypadki

Losujemy jeden obrazek i odpowiadamy na pytania nazwą obrazka użytą w odpowiedniej formie gramatycznej [właściwym przypadku]. Dorosły zadaje pytanie a dziecko udziela odpowiedzi.

Co widzisz? Widzę misia.

Czego nie ma? Nie ma misia.

Czemu się przyglądasz? Przyglądam się misiowi.

Co chcesz mieć? Chcę mieć misia.

Z czym idziesz? Idę z misiem.

O czym myślisz? Myślę o misiu.

7. Zadawanie pytań

Dziecko wybiera w myśli jeden z obrazków i wypowiada prostą zagadkę, np.: "Co jest czerwone i rośnie na drzewie?" Zadaniem drugiego gracza jest wybranie obrazka, którego dotyczy zagadka. Należy tak układać zagadki, by drugi gracz nie miał problemu z odgadnięciem jej.

W tym zadaniu dzieci nabywają umiejętności tworzenia zdań pytających, uczą się również stosowania właściwej intonacji podczas zadawania pytań.

 

 

Additional information